Burberry med en ny “Year of Rabbit”-kampanj
Det brittiska lyxmodehuset Burberry är känt för sina extremt genomtänkta reklamkampanjer. Varumärket involverar alltid ett team av människor i sina produktioner och bygger en unik atmosfär kring de senaste kollektionerna. Förra året bevittnade vi kampanjen “The Night Before”, full av spänning och förväntan inför semestern. Den här gången presenterar Burberry världen med något helt annat. Kampanjen 2023 är inspirerad kinesiskt nyår och avslöjar en klädkollektion där kaninmotivet spelar en speciell roll.
Year of the Rabbit, vilka förändringar kommer det att medföra?
Den 22 januari går vi enligt det kinesiska horoskopet in i nästa år, som inte av en slump kallas för kaninens år. Detta beror på att vattenkaninen kommer att vara hans beskyddare. Enligt kinesisk astrologi har djurtecknen i zodiaken bestämt mänskligt öde i tusentals år. Kaninens kommande år kommer att vara fullt av harmoni och ordning, enligt kineserna kommer det att tillåta dig att hämta andan och tillfälligt stanna i den ständiga brådskan. Kaninens år är också tänkt att ge överflöd, förverkligandet av passioner och framgångar, samt uppfyllandet av drömmar. Och allt detta efter Tigerns svåra och kaotiska år som vi upplevde 2022.
Det verkar som att detta är budskapet Burberry försöker reflektera i sin senaste klädkollektion. Det sägs också att varumärket välkomnar ett nytt perspektiv och vill sprida det till sina konsumenter. Med den nya kampanjen uppmuntrar han människor att: “upplevelser av det extraordinära för att hitta självförtroende, passion och kreativitet”. Men syns denna utopiska huvudidé i kläderna i den kommande kollektionen?
Ett klassiskt monogram med en rolig twist
Ingen kommer att bli förvånad över att kaninen är ett nyckelmotiv som löper genom hela kollektionen, i olika versioner inspirerade av populära tecknade serier. Thomas Burberry valde dock en intressant och lite rolig accent. Tja, märkets klassiska monogram designat av Riccardo Tisci, han förvandlade det till kaninöron. I den senaste kollektionen kommer de att dekorera dam-, herr- och barnkläder, men även den ikoniska Lola-väskan och accessoarerna.
Grafiska tryck av kaniner visas på klänningar med elegant rosettaccent, långärmade pikétröjor och smala leggings, bland annat. De ständigt fashionabla Varsity-jackorna kommer även den här gången i en stark färgpalett av klarrött och marinblått, med Burberrys hyllning till kaninens år synligt på bröstet. Dessutom experimenterade designern med formen på själva monogrammet. Således är några av kaninmotiven placerade rygg mot rygg, så att öronen kommer samman i en hjärtform, medan andra sitter ovanpå Burberry-loggan.
Denna humoristiska redesign av kollektionen är dock inte kampanjens enda höjdpunkt Kaninens år 2023. Burberrys ansträngningar går djupare än bara kollektionen – märket bestämde sig för att hedra Kaninåret med ett videoklipp. På inspelningen finns skådespelare Qi Xi, Shi Pengyuan och idrottaren Zhao Lina, och bilder togs av regissören Zik Liu och fotografen Sky. Triptyken är en ytterligare kommentar till de tre karaktärernas sökande efter frihet, eftersom var och en av dem för en visuell dialog om kreativitet. Hela kampanjen förebådar en ny era full av framgångar för det brittiska märket Burberry. Media visar redan kärleken till projektet av både kritiker och anhängare av modehuset.
Lämna en kommentar