De dyraste bilarna i världen – vad kostar de och varför så mycket? [TOP 10]

Visste du att de dyraste bilarna i världen är noggrant utformade konstruktioner som kombinerar den senaste teknologin med extremt begränsad tillgänglighet? Deras värde bygger på handgjord tillverkning, individuell konfigurering, begränsad produktion och användning av högteknologiska material. Priserna når upp till hundratals miljoner dollar, och varje exemplar är ett unikt tekniskt och investeringsprojekt. I denna sammanställning får du veta hur mycket världens dyraste bilar kostar och vilka egenskaper som gör dem så unika.
Hur mycket kostar de dyraste bilarna i världen?
Priserna börjar på några miljoner dollar, men kan överstiga till och med 100 miljoner – som Mercedes-Benz 300 SLR. Världens dyraste bilar har ingen enhetlig priskategori – mycket beror på om vi talar om en ny bil från salongen, en prototyp, en konceptmodell eller en klassiker från 50-talet som sålts på auktion.
Exempel på prisspann för de dyraste bilarna:
- moderna bilar (tillverkade efter 2010) – från 10 till 30 miljoner dollar;
- klassiker med historia – från 20 till 80 miljoner dollar;
- unika auktionsmodeller – över 100 miljoner.
Varje bil har något som gör den unik – antingen teknologin, historien eller en extremt begränsad upplaga.
De dyraste bilarna i världen – TOP 10
I den här listan hittar du fordon tillverkade under 2000-talet som faktiskt levererats till kunder – det handlar alltså inte enbart om konceptbilar.
Plats 10: Pagani Huayra Codalunga – 7,4 miljoner $

Det här är en lång version av modellen Huayra, varav endast 5 exemplar har tillverkats (namnet kommer från ”lång svans” – ”coda lunga” på italienska), designad med samlare i åtanke och inspirerad av 60-talets estetik.
Under huven? En 6-liters V12-motor utvecklad av AMG – som levererar 840 hk och ett vridmoment på 1100 Nm. Bilen väger bara 1280 kg – mindre än de flesta moderna halvkombibilar. Tack vare användningen av kolfiber och titan har man uppnått en otrolig effekt/vikt-förhållande.
Codalunga är en symbol för Paganis individuella syn på design – varje detalj kan anpassas efter ägarens önskemål.
Pagani Huayra Codalunga-specifikationer:
| Parameter | Värde |
| Motor | V12 6,0 L Twin-Turbo (AMG) |
| Kraft | 840 HK |
| Vridmoment | 1100 Nm |
| Acceleration 0–100 km/h | 3,0 s |
| Maxhastighet | 370 km/h |
| Massa | 1280 kg |
| Antal exemplar | 5 |
| Pris | 7,4 miljoner dollar |
Plats 9: Mercedes-Maybach Exelero – 8 miljoner $

Ett fordon omgivet av legender och ser ut som Batmans bil. Det skapades 2005 som ett koncept för däcktillverkaren Fulda, med syftet att testa nya däck vid mycket höga hastigheter. Resultatet? En bil med en V12 biturbo-motor på 690 hk, som når en topphastighet på över 350 km/h.
Designad med lyx i åtanke, men också prestanda – interiören är klädd i läder av högsta kvalitet, kolfiber och aluminium. Intressant nog ansågs Exelero under många år vara världens dyraste fordon, innan Koenigsegg och Bugatti tog över tronen.
Bilen köptes senare av rapparen Birdman, och enligt rykten hamnade den sedan i en europeisk samling.
Det är det enda exemplaret i världen, en fullt fungerande prototyp med laglig vägregistrering. Den unika designen, futuristiska silhuetten och starka kopplingar till popkulturen har gjort den till en verklig raritet.
Specifikationer för -Maybach Exelero:
| Parameter | Värde |
| Motor | V12 5,9 L Twin-Turbo |
| Kraft | 690 hk |
| Vridmoment | 1020 Nm |
| Acceleration 0–100 km/h | 4,4 s |
| Maxhastighet | 351 km/h |
| Massa | ca 2660 kg |
| Antal exemplar | 1 |
| Pris | 8 miljoner dollar |
Plats 8: Bugatti Divo – 9 miljoner $

När Bugatti bestämde sig för att skapa en mer ”banorienterad” version av Chiron, föddes Divo – lättare, mer aggressiv och strikt limiterad (endast 40 exemplar).
Bilen drivs av samma 8-liters W16-motor med 1500 hk som Chiron, men har helt annan fjädring, kylning och aerodynamiska detaljer. Den är också 35 kg lättare och klarar kurvor betydligt bättre.
Divo är en återgång till rötterna – namngiven efter den racerföraren Albert Divo, som under 1920-talet vann de prestigefyllda Targa Florio-loppen för Bugatti.
Bugatti Divo-specifikationer:
| Parameter | Värde |
| Motor | W16 8.0 L Quad-Turbo |
| Styrka | 1500 hk |
| Vridmoment | 1600 Nm |
| Acceleration 0–100 km/h | 2,4 s |
| Maxhastighet | 380 km/h |
| Massa | 1960 kg |
| Antal exemplar | 40 |
| Pris | 9 miljoner dollar |
Plats 7: Koenigsegg CCXR Trevita – 9,6 miljoner $

Den här bilen ser ut som om den vore täckt av diamantdamm. Och det är ingen slump – namnet ”Trevita” kommer från svenskans ”tre vita”, och lacken innehåller kolfiber belagt med harts som innehåller mikroskopiska diamantpartiklar.
Trevita är baserad på modellen CCXR – under huven sitter en 4,8-liters V8 med turbo som levererar 1018 hk. Acceleration? 0 till 100 km/h på under 2,9 sekunder. År 2015 köpte Floyd Mayweather ett exemplar för över 4,8 miljoner dollar, men modellens andrahandsvärde har redan passerat 9,5 miljoner.
Endast 2 exemplar. Bokstavligen två. Produktionen har avslutats eftersom lackteknologin var för svår och dyr. Och diamantbeläggningen? Den finns där på riktigt.
Koenigsegg CCXR Trevita specifikationer:
| Parameter | Värde |
| Motor | V8 4,8 L Twin-Supercharged |
| Kraft | 1018 hk |
| Vridmoment | 1080 Nm |
| Acceleration 0–100 km/h | 2,9 s |
| Maxhastighet | 410 km/h |
| Massa | 1280 kg |
| Antal exemplar | 2 |
| Pris | 9,6 miljoner dollar |
Plats 6: Bugatti Centodieci – 10 miljoner $

Modellen skapad till ära för den legendariska Bugatti EB110 från 90-talet – Centodieci (vilket betyder ”hundratio” på italienska) är en hyllning till ingenjörskonst och design från tidigare decennier.
Endast 10 exemplar byggdes. Varje baserad på Chiron, men med en ny kaross och ännu mer extrema aerodynamiska detaljer. Motorn är densamma – W16 med 1600 hk – men accelerationen till hundra har kortats till 2,4 sekunder.
Intressant nog är en av ägarna självaste Cristiano Ronaldo. Dessa bilar såldes slut redan innan den officiella premiären.
Begränsningen till 10 exemplar, det helt manuella hantverket och den unika hyllningen till den historiska modellen gör att priset på 10 miljoner dollar inte längre förvånar. Och Centodieci är också ett styrkeprov för varumärket Bugatti – det nya, som nu tillhör Rimac-gruppen, men fortfarande genomsyrat av klassisk elegans.
Bugatti Centodieci-specifikationer:
| Parameter | Värde |
| Motor | W16 8.0 L Quad-Turbo |
| Styrka | 1600 hk |
| Vridmoment | 1600 Nm |
| Acceleration 0–100 km/h | 2,4 s |
| Maxhastighet | 380 km/h |
| Massa | ca 1975 kg |
| Antal exemplar | 10 |
| Pris | 10 miljoner dollar |
Plats 5: Rolls-Royce Boat Tail – 28 miljoner $

Rolls-Royce Boat Tail, det vill säga ett beställningsverk – designat från grunden och byggt enligt kundens önskemål. Officiellt har tre exemplar tillverkats, alla helt unika.
Namnet ”Boat Tail” är ingen slump – bilens bakparti påminner om en lyxyacht. Bilen har ett utfällbart picknickset med silverbestick, ett paraply och ett bord gömt i bagageutrymmet.
Motor? V12, 6,75 liter – samma som i Phantom-modellerna, men här bryr sig ingen längre om siffrorna.
Det här är ett helt handgjort verk, anpassat till en enda persons livsstil. Priset handlar inte bara om material eller mekanik, utan om exklusivitet – och om historien som denna bil berättar.
Rolls-Royce Boat Tail-specifikationer:
| Parameter | Värde |
| Motor | V12 6,75 L |
| Styrka | 563 hk |
| Vridmoment | 900 Nm |
| Acceleration 0–100 km/h | 5,0 s |
| Maxhastighet | 250 km/h (elektroniskt begränsad) |
| Massa | ca 2600 kg |
| Antal exemplar | 3 |
| Pris | 28 miljoner dollar |
Plats 4: Bugatti La Voiture Noire – 19 miljoner $

Namnet betyder bokstavligen ”svart bil” och syftar på den legendariska modellen Type 57 SC Atlantic från 1930-talet, som försvann under andra världskriget. La Voiture Noire är en modern tolkning av den förlorade bilen.
Under huven – samma kraftfulla W16-motor med 1500 hk som i Chiron. Men det är inte effekten som avgör dess värde. Det handlar om utseende, konstruktion och den begränsade tillgängligheten – det finns endast ett exemplar.
Bugatti har officiellt bekräftat att ägaren är en ”välkänd samlare av märket”. Inom branschen talas det om en person i stil med Ferdinand Piëch ( före detta ordförande för VW), men officiellt har ingen bekräftat hans namn.
Det enda exemplaret. En modern tolkning av den mest sällsynta Bugatti-modellen i historien. Och prestige – för vem skulle inte vilja vara den enda ägaren av La Voiture Noire?
Bugatti La Voiture Noire specifikationer:
| Parameter | Värde |
| Motor | W16 8.0 L Quad-Turbo |
| Kraft | 1500 hk |
| Vridmoment | 1600 Nm |
| Acceleration 0–100 km/h | 2,4 s |
| Maxhastighet | 420 km/h |
| Massa | ca 1970 kg |
| Antal exemplar | 1 |
| Pris | 19 miljoner dollar |
Plats 3: Pagani Zonda HP Barchetta – 17,5 miljoner $
Även om Pagani avslutade produktionen av modellen Zonda för många år sedan, skapades ytterligare en sista hyllning på särskild begäran av Horacio Pagani – HP Barchetta.
Den har ett avkortat tak (typ ”barchetta”), asymmetriska hjulhus, handgjord interiör och mängder av detaljer som påminner om märkets historia.
Motor – V12 AMG med 789 hk. Bakhjulsdrift, manuell växellåda – klassiskt, kombinerat med de senaste materialen som kolfiber-titan. Det har tillverkats endast tre exemplar.
Det här är den sista Zondan som någonsin har tillverkats. Ett exemplar står i Paganis egen garage. De två andra – hamnade hos utvalda kunder. Zonda HP Barchetta är inte en bil – det är ett farväl till en legend.
Pagani Zonda HP Barchetta – specifikationer:
| Parameter | Värde |
| Motor | V12 AMG 7,3 L |
| Styrka | 789 hk |
| Vridmoment | 850 Nm |
| Acceleration 0–100 km/h | 3,1 s |
| Maxhastighet | 355 km/h |
| Massa | ca 1250 kg |
| Antal exemplar | 3 |
| Pris | 17,5 miljoner dollar |
Plats 2: Bugatti Chiron Profilée – 10,8 miljoner $

Profilée, en unik version av Chiron – skapades som en länk mellan Pur Sport-versionen och den klassiska Chiron. Den skulle vara mer elegant, men ändå ha en banracingkaraktär. Ursprungligen planerades en liten serie, men till slut tillverkades endast ett exemplar.
Chiron Profilée skiljer sig inte bara i färg och detaljer. Den har en annan växellådsutväxling, omarbetad fjädring och en unik spoiler.
I januari 2023 gick bilen på auktion hos RM Sotheby’s och nådde ett pris på 9,8 miljoner euro – alltså över 10,8 miljoner dollar.
Det här är den sista Chiron med W16-motor som någonsin sålts offentligt. Dess unika karaktär beror på att… den egentligen inte skulle ha funnits. Det är det enda exemplaret vars historia började med ett avvisat projekt.
Bugatti Chiron Profilée – specifikationer:
| Parameter | Värde |
| Motor | W16 8.0 L Quad-Turbo |
| Kraft | 1500 hk |
| Vridmoment | 1600 Nm |
| Acceleration 0–100 km/h | 2,3 s |
| Maxhastighet | 380 km/h |
| Massa | 1995 kg |
| Antal exemplar | 1 |
| Pris | 10,8 miljoner dollar |
Plats 1: Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé – 143 miljoner $

Världens dyraste bil – ett absolut rekordpris. Mercedes 300 SLR Uhlenhaut Coupé från 1955. Endast två exemplar tillverkades, och en av dem såldes på en sluten auktion i Stuttgart 2022.
Den baserades på racingversionen av SLR – men var godkänd för gatubruk. Ingenjören Rudolf Uhlenhaut använde den som tjänstebil. Den hade en 3-liters motor och nådde 290 km/h – en hastighet som var ouppnåelig på den tiden.
Mercedes sålde den till en privat samlare för 143 miljoner dollar. Pengarna gick till en särskild fond som stöder forskning om hållbar utveckling.
Det är en unik historia, ett av endast två existerande exemplar, kopplat till ett av de viktigaste ögonblicken i Mercedes historia. Och mer än så – det är ett fordon som förändrade vårt sätt att se på klassisk bilkultur.
Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé specifikationer:
| Parameter | Värde |
| Motor | R8 3,0 L |
| Kraft | 310 hk |
| Vridmoment | 317 Nm |
| Acceleration 0–100 km/h | 6,9 s |
| Maxhastighet | 290 km/h |
| Massa | ca 1117 kg |
| Antal exemplar | 2 |
| Pris | 143 miljoner dollar |
Sammanfattning
Som du kan se är världens dyraste bilar inte bara fordon med hisnande prestanda. Det är unika mästerverk, ofta handgjorda, skapade med tanke på en enda person, en enda historia, en enda idé.
Världens dyraste bilar:
- har enastående tekniska egenskaper och unik design;
- är limiterade – ofta tillverkas bara några få exemplar;
- de kan vara en investering – deras värde ökar för varje år;
- har koppling till bilhistoria eller legendariska personligheter.
Det är en värld du inte kan kliva in i direkt från gatan. Men att förstå den – det är något du kan få på en gång. Kunskapen du just har fått gör att du kan se på bilvärlden ur ett helt nytt perspektiv. Inte som en produkt, utan som en berättelse, en investering, en passion.
Jämförelse av de dyraste bilarna i världen från dagens lista:
| Modell | Effekt (hk) | Acceleration 0–100 km/h | Vmax (km/h) | Antal ex. | Pris (milj. $) |
| Pagani Huayra Codalunga | 840 | 3,0 s | 370 | 5 | 7,4 |
| Mercedes-Maybach Exelero | 690 | 4,4 s | 351 | 1 | 8,0 |
| Bugatti Divo | 1500 | 2,4 s | 380 | 40 | 9,0 |
| Koenigsegg CCXR Trevita | 1018 | 2,9 s | 410 | 2 | 9,6 |
| Bugatti Centodieci | 1600 | 2,4 s | 380 | 10 | 10,0 |
| Rolls-Royce Boat Tail | 563 | 5,0 s | 250* | 3 | 28,0 |
| Bugatti La Voiture Noire | 1500 | 2,4 s | 420 | 1 | 19,0 |
| Pagani Zonda HP Barchetta | 789 | 3,1 s | 355 | 3 | 17,5 |
| Bugatti Chiron Profilée | 1500 | 2,3 s | 380 | 1 | 10,8 |
| Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut | 310 | 6,9 s | 290 | 2 | 143,0 |








Lämna en kommentar