“Dior Cruise” 2024 – på väg till Mexiko
Dior, som ett av de mest kända modemärkena i världen, presenterar ofta sina kollektioner under modevisningar och så kallade modeveckor. Ändå anordnar de också speciella evenemang som semesterbåtmässor där deras design kan ses. Och det visar sig att en sådan kryssning närmar sig med stormsteg. Modehuset avslöjade sin kollektion “Dior Cruise” 2024 kommer att presentera i Mexico City 20 maj. Vi vet inte den exakta platsen ännu.
Fortsättning på tradition
Alla som har haft möjlighet att fördjupa sig i varumärkets verksamhet vet att dess konstnärliga ledare, Maria Grazia Chiuri, kombinerar mode med kultur och konst i sitt förhållningssätt till skapande. Faktum är att han har varit ombord på varumärket sedan 2016. I deras samlingar Chiuri hänvisar ofta till olika regioners och nationers historia, traditioner och kultur. Hon tar också ofta upp sociala frågor som jämställdhet, feminism och mångfald. Hennes kollektioner för Dior speglar hennes starka övertygelse och har naturligtvis vunnit erkännande bland modekritiker och varumärkessupportrar i flera år.
källa: vogue.co.uk
Efter att ha tagit med sin samling på en kryssning till Marrakech, Aten och Sevilla fick vi möjlighet att se Dior-mässan i Mumbai i höstas. Den hölls i samarbete med Chanakya, en ateljé och hantverksskola i Mumbai för kvinnor. Under den, ovanligt Indiskt broderi var anpassade till Diors exklusiva stil. I år kommer formgivaren att fortsätta sin tradition av samarbete med lokala hantverkare.
“Dior Cruise” – Mexiko finns inte längre bara i mina tankar
Det visar sig dock att årets event inte är modehusets första kontakt med detta latinamerikanska land. I kollektionen “Dior Cruise” för våren 2019 som presenterades i den franska staden Chantilly, letade designern efter inspiration i “escaramuzas” – traditionella mexikanska kvinnor på hästar. “Det som är mest fascinerande för mig med escaramuzas är att de utför en sport som allmänt anses vara domänen för “macho” och de gör det klädda i traditionella, exceptionellt vackra och feminina klänningar” – det här är Chiuri själv.
Det var därför hennes modeller dök upp på Chateau de Chantilly i olika dekorerade och modifierade versioner av dessa klänningar. Genom att analysera mexikanska Amazonas kläder grävde den kreativa chefen lite djupare in i historien. Hon studerade också stiladelitas– kvinnliga soldater som kämpade under den mexikanska revolutionen 1910-1920. Dessa kvinnor var kända för en passion för röda läppar, massiva silversmycken och voluminösa, broderade kjolar.
Turismboom
En intressant aspekt när man väljer ovanliga destinationer för märkesmässor är marknadsföringen av själva platsen. Dior-shower är enorma evenemang i modevärlden, där designers, moderedaktörer och kändisar från hela världen deltar. Att anordna ett sådant evenemang väcker naturligtvis uppmärksamhet i media, vilket bidrar till en potentiell ökning av turismintäkterna. Det verkar som att detta är en ytterligare fördel med den här typen av projekt, och den nuvarande konstnärliga ledaren är helt medveten om det.
“För Maria Grazia Chiuri är varje kryssningskollektion som en drömkarta, en hyllning till världens kunskaper och kulturer. För att denna unika show ska presenteras i Mexico City,huset vill hylla det mexikanska arvets prakt. Genom dessa spännande dialoger kommer den kreativa chefen att lyfta fram några av de symboliska figurerna och kreativiteten i detta land, som har legat Diors varmt om hjärtat sedan huset grundades 1947, säger modehuset i sitt officiella uttalande.
Lämna en kommentar