“Emilia Perez” triumf i Cannes
I natt avslutades den 77:e upplagan av Cannes International Film Festival. En av hans överraskningar visade sig vara stor triumf för “Emilia Perez” i Cannes, producerad av Saint Laurent Productions. Denna film vann tre prestigefyllda priser, vilket glädde både publik och kritiker. Filmens framgångar är inte bara en stor bedrift för filmvärlden, utan också en stor ära för det lyxiga klädmärket. Saint Laurent Productions, filmavdelningen för det berömda modehuset, bevisade att kreativitet lika effektivt kan överföras till bioduken.
Att vinna två prestigefyllda priser på en av de viktigaste filmfestivalerna i världen understryker hur engagerad Saint Laurent är i konstnärliga projekt på högsta nivå. Pris för bästa manus, skådespeleri och Guldpalmen för bästa film de bevisar den utmärkta kvaliteten på produktionen och dess djupa inverkan på tittare och kritiker. Triumf Framgången med “Emilia Perez” i Cannes är också en bekräftelse på Audiards talang och utmärkta skådespeleri. Filmen kommer säkerligen att gå till filmhistorien som en innovativ produktion som berörde publiken runt om i världens hjärtan.
Kvinnor styr i Cannes
Juryn för den 77:e internationella filmfestivalen i Cannes, som leds av Greta Gerwig, regissör för “Barbie”, beslutade att hedra framstående skådespeleri på ett aldrig tidigare skådat sätt. Men istället för att ge priset till en skådespelerska, beslutade juryn att erkänna alla fyra kvinnliga huvudrollerna. Så priset gick till: Karla Sofía Gascón, Selena Gomez, Zoë Saldañy och Adriana Paz. Som Gerwig betonade: “Vi ville uppskatta kraften i kvinnors skådespeleri, vilket är unikt i den här filmen. Varje skådespelerska tar med sig något unikt till den här historien, och tillsammans skapar de något transcendent.”
Detta är ett historiskt ögonblick för filmfestivalen i Cannes då Karla Sofía Gascón blir den första transsexuella skådespelerskan att ta emot priset. Vid avslutningsceremonin imponerade hon alla i en svart Saint Laurent-jerseyklänning, accessoar med mässingsörhängen och manschetter, och klassiska patentpumpar. I sitt uttalande hänvisade skådespelerskan skickligt till budskapet från den prisbelönta filmen.
“Jag vill att du ska tro, precis som i filmen “Emilia Perez”, att du alltid kan förbättra dig, att alla kan bli en bättre människa” – sa Gascón. “Hon vände sig också till dem som har skadat transgemenskapen: ‘Alla ni som har fått oss att lida, det är dags för er att förändras’.” Juryns beslut att hedra alla “Emilia Perez”-skådespelerskor möttes av stora applåder från publik Det uppfattas troligen som ett viktigt steg mot större representation och inkludering i film.
Triumfen för “Emilia Perez” i Cannes och regissörens lagrar
Dessutom fick Jacques Audiard, en erfaren fransk regissör, juryns pris på Cannes-festivalen för triumfen för “Emilia Perez”. Det var kulmen på hans 30-åriga karriär. Detta är en unik utmärkelse, med tanke på att festivalen traditionellt sett bara delar ut ett pris per film. Audiard dolde inte sina känslor när han tog emot den. Han erkände att detta är uppfyllelsen av hans långa drömmar och han är inte säker på vad han kommer att göra med resten av sitt liv nu.
Samtidigt använde regissören tillfället att vädja till publiken till försvar av film. Han betonade att framtiden för denna konst ligger i biograferna, där tittarna kan fördjupa sig helt i filmvärlden. Han var kritisk till att titta på film hemma, med en telefon i handen, och hävdade att denna form inte var jämförbar med bioupplevelsen. Audiards ord möttes av stora applåder från publiken och filmbranschen. Många såg dem som ett manifest för film och dess värderingar, i tider av dominans av streamingplattformar och hemunderhållning.
Lämna en kommentar