Ferrari bestämmer sig för att acceptera betalningar i kryptovalutor
Efter kollapsen av Terra Luna-ekosystemet, misslyckandet i FTX-börsen och många misslyckanden, ser kryptovalutaindustrin äntligen ljuset i slutet av tunneln och mer och mer positiv information kommer från världen!
Viktigast av allt är att de största aktörerna som Tesla, Apple och Ferrari är intresserade av digitala tillgångar. Den senare anslöt sig till Web3-entusiaster ganska nyligen, men med råge!
Ferrari ger kryptovalutor grönt ljus
Den 14 oktober fick världen höra goda nyheter – Ferrari började acceptera kryptovalutabetalningar för sina lyxiga sportbilar i USA. Dessutom avser företaget att utöka programmet till Europa på begäran av sina rika kunder.
Det var ett mycket djärvt steg från en så berömd biltillverkares sida. De allra flesta av de största företagen håller sig borta från kryptovalutor. Varför? Eftersom prisvolatiliteten för Bitcoin och andra tokens gör dem opraktiska att handla. Dessutom är digitala tillgångar inte föremål för enhetliga regler och är en källa till hög energiförbrukning. Detta förhindrar effektivt att de sprids som betalningsmedel.
Låt oss komma ihåg situationen från 2021 när en annan (el)bilstillverkare, Tesla, började acceptera betalningar i Bitcoin. Detta var fortfarande under den tidigare tjurmarknaden, vilket resulterade i betydande ökningar av Bitcoin-priset. Tyvärr, kort efter denna händelse, avbröt företagets VD, Elon Musk, denna möjlighet av miljöskäl.
Blir det samma sak med Ferrari?
Intressant nog sa Ferraris marknads- och handelsdirektör, Enrico Galliera, att Ferrari inte är bekymrad över de negativa effekterna av denna typ av lösningar på miljön. Han tillade att tack vare introduktionen av ny programvara och ökad användning av förnybara källor är koldioxidavtrycket försumbart.
“Vårt mål att vara koldioxidneutralt till 2030 har bekräftats,” sa Galliera i en intervju.
Ferrari svarar på kundernas behov
Ferrari sa att beslutet togs som svar på marknadens och återförsäljarnas önskemål, eftersom många kunder hade investerat i kryptovalutor och ville kunna använda dem i tillverkarens utställningslokaler.
Denna fantastiska gest från Ferraris sida är inte bara en nick till sina långvariga kunder, utan öppnar också porten till en ny generation av betalningar och hela världen av kryptovalutor. Kanske kommer den här typen av satsningar att bli ett incitament för andra varumärken att acceptera betalningar i allt populärare digitala tokens.
Lämna en kommentar