Finns det fortfarande plats för porslinsdockor?
De första porslinsdockorna är konstverk som skapades på 1800-talet och är fortfarande värdefulla mästerverk för samlare idag. De mest värdefulla är produkter från märkesfabriker, som skapar unika verk inspirerade av mänsklig skönhet, toppat med en av de mest värdefulla keramikerna, dvs porslin, tidigare var de inte bara en del av underhållningen, utan också en korrekt återspegling av trenderna av en given era. Karaktärsminiatyrer har varit kända sedan antiken, men deras funktioner varierar. De speglar andliga och kulturella behov när det gäller att avbilda högre, mänskliga krafter och utför underhållning, dekorativa och pedagogiska funktioner.
Dockor är en tidlös del av mänsklig kreativitet och en modell av samhällets nuvarande strävanden och konventioner, som möter estetiska, emotionella, psykologiska och sociala behov. Porslinsprodukter är prestigefyllda mästerverk, uppskattade av entusiaster, hobbyister, konstnärer, esteter, investerare och dockspelare. Med utvecklingen av teknik för en del av samhället är porslinsdockor inte längre populära. Å andra sidan vinner hantverk i värde, och människor fascinerade av det unika med dessa dockor hävdar att de är livlös materia med en själ, inneslutna i porslin. För vissa ägare är de medlemmar av deras familjer, som gått i arv i generationer. Och idag är de den perfekta idén för gåva.
Dockornas historia
I forna tider tjänade de en kultfunktion, i kristen tid föreställde de Jesus med Maria och helgonen, en på 1500-talet dök det upp sekulära dockor. De första dockorna var gjorda av tyg och trä, runt 1800 tillsattes vax för att ge dem ett mer naturligt utseende. Som vi vet är det ett värmekänsligt material så med tiden ersattes det med pappersmassa medan porslin började användas runt 1830.
Dockan, som en av de äldsta leksakerna, dök upp i många roller och, när den representerade en person, fyllde den olika funktioner: som en barnleksak, ett redskap för magi, en amulett, en fetisch, en prydnadssak, dekoration av borgerliga vardagsrum, som samt en representativ modell och en skyltdocka på modeteatern. Från omkring 1900 till 1950-talet användes celluloid för att tillverka dockor, och med tiden ersattes den av vinyl och plast, som den berömda Barbien tillverkades av. Ruth Harzdler var skaparen av den första Barbie-dockan. Den dök upp på den polska marknaden 30 år senare, på 1980-talet, i butiker som Pewex.
Porslinsdockor tillverkade för hand i små serier signerades med tillverkarens varumärke eller namn. Den mest kända tyska tillverkaren dockor i porslin, reste över hela Europa, slog sig sedan ner och köpte en leksaksfabrik i Sonneberg (Thüringen) och en porslinsfabrik 1885. Det första märket med ankare registrerades 1893 (ankare och bokstäverna AM i en cirkel). Märket med bokstaven W indikerade ett dockhuvud tillverkat speciellt för Louis Wolfe, ett företag baserat i Sonneberg med filialer i Boston och New York, som distribuerade tyska och amerikanska dockor i U.S.A. 1910 registrerades ett märke med stiliserat ankare kombinerat med bokstäverna AM och omkring 1920 registrerades ett märke med mer formellt ankare och bokstäverna AM på båda sidor eller upptill.
Porslinsdockasamlingar
Numera dockor från porslin de är en ikon från det förflutna, men de har fortfarande en grupp lojala fans och förlorar inte sitt estetiska och samlarvärde som prestigefyllda konstverk. Genom åren har dockorna fått en grupp ivriga supportrar som är villiga att betala belopp på upp till flera tusen dollar för dem. Deras skönhet är inte den enda motivationen att köpa, eftersom deras priser senare hoppar upp till tiofaldig, och dockor är helt enkelt en exceptionellt bra investering.
En av de mest önskvärda och de dyraste dockorna i världen är Zawieruszyński. Ganska nyligen noterades försäljningsrekord för en av dem i Moskva35 000dollar. Paret Zawieruszyńskis dockor har blivit en form av investering.Även om nya modeller är svåra att få tag på är det verkligen en bra investering i flera år. Köp av porslinsdockor är i samma kategori som att investera i whisky, gamla bilar eller serietidningstavlor. Dockorna är gjorda i Minnesota, deras historia började i Stalowa Wola. Zawieruszyńcy är ett varumärke med traditioner, noggrant övervakat och handgjort av ett gift par.
Henryk och Zofia, som skulpterar och syr kläder till sina dockor. De kommer på namn tillsammans, det vill säga Natalia, Anulka, Celestyna, Apolonia. Förutom porslin Natalie Apollonie de är gjorda av andra material, som trä eller PVC. Deras produkter har redan vunnit över 100 priser och finns i världens alla hörn. Konkurrensen är mycket hög, den här typen av dockor tillverkas främst av företag från Europa: Tyskland, England, Italien och Spanien. Utanför USA är dessa de största marknaderna och samlare från Ryssland har nyligen fått uppmärksamhet. Några av dem är entusiaster av porslinsdockor, ofta Hollywoodstjärnor eller investerare.
Marknaden stratifieras, olika mode, trender och nyheter dyker upp, och varumärket “Zawieruszyński” uppstod på 1990-talet på vågen av popularitet för produkter från Östeuropa, även om de skapades från grunden i USA. För närvarande finns det billiga dockor från Kina och förfalskningar för personer med mindre budget men som vill ha en unik docka. Det globala rekordpriset för en porslinsdocka är över 6 miljoner, det är en 200 år gammal docka, en mekanisk “Birdman”, som till och med kan spela flöjt.
Modekanoner
Mode har alltid varit det element i kulturen som ligger närmast seder, skyltdockor och dockor har också blivit dess trogna reflektion. Folk började bry sig om eleganta kläder för dockor, ofta mycket raffinerade, motsvarande de rådande trenderna. Dockans kläder var till och med en modell, som visade vad som var det nuvarande modet, klänningarna och mönstren reproducerades exakt enligt trenderna i en given era.
Dockornas enorma roll inom mode har kvarstått accepteras på grund av bristande modellyrke. Tidigare presenterades kläder inte på riktiga människor, utan på dockor, som har blivit en integrerad del av modevärlden. Början av dess utveckling går tillbaka till 1300-talet, då information om moderiktiga kläder och frisyrer började förmedlas genom dockor. Dockor var motsvarigheten till dagens tidningar, istället för leksaker fungerade de som ett hjälpverktyg för att sprida information om modeförändringar och fungerade även som modeller och tredimensionella tidningstavlor.
Under senare århundraden kom modelldockor att kallas “pandoror”. I den engelskspråkiga litteraturen om klädes historia kallas denna typ av dockor oftast med termen mode dockor, på tyska respektive franska: modepuppen och les poupées de mode. Trots invändningar från några polska lärare har termen “modedockor” blivit vanligt bland samlare och accepterat i vardagsspråket. Modedockor inkluderar inte bara de gamla “Pandoras”, utan även 1800-talsporslinsdockor i moderiktiga outfits och den senaste inkarnationen av modelldockan Barbie.
Skönhet i porslin
Porslin, som anses vara ett av de ädlaste materialen, har sitt eget datum med början på 700-talet i Kina. Fat, vaser och statyetter gjordes av den sk “sandporslin”. Från Kina togs porslin till Japan, där traditionellt te serverades i keramiska koppar. Hundra år senare fördes produkter gjorda av kaolinlera i kombination med kvarts och fältspat till Europa av köpmän.
Det har dokumenterats att landet lyckades tillverka porslin för första gången år 620, och en liten krets av producenter höll sammansättningen av sina prisade varor och metoden att tillverka porslin hemlig. Först 1708 Ehrenfried Walther von Tschirnhaus produceras 1709 tillkännagav officiellt uppfinningen av europeiskt porslin. Den första vita porslinsfabriken etablerades i Meissen, där den berömda tyske konstnären Horold dekorerade porslinsprodukter med Meissen-färger.
Konsten att dekorera porslin har utvecklats så mycket att den med tiden förutom sin praktiska funktion också började få en dekorativ funktion. Den största utvecklingen av porslin i Europa skedde på 1700-talet, tack vare kungligt och furstligt beskydd.
Kallas vitguld, porslin har blivit en exklusiv produkt. Den var så dyrbar att en porslinsprydnad var värd en by. Den ansågs ha magiska egenskaper, till exempel att kärl gjorda av den skulle splittras när de fylldes med gift. Monarker och bourgeoisi, som ville skydda sig från döden, sökte porslinskannor och bägare.
Idag dekoreras porslin både för hand och maskinellt. Produkter dekorerade med laser är mer tillgängliga och billigare, och det finns olika vita keramikset och individuella porslinsprydnader tillgängliga på marknaden. Den är gjord av material som skapades för hundratals år sedan middags- och kaffeserviser, figurer, vaser, kistor, dockor och smycken.
Teknik vs porslin
Bortom den viktiga rollen dockor som modell, brukade vara en permanent del av hem och social inredning, eftersom flickor och flickor lekte med det tills de gifte sig, oavsett i vilken ålder de gifte sig. Vid äktenskapet gavs det till någon från den närmaste familjen eller behölls. Det var en viss övergångsceremoni från barndom och lek till vuxen ålder.
Civilisation och kulturella förändringar har också trängt in i dockornas värld, det är allt mer sällsynt att se en liten flicka gå på gatan med en dockvagn eller liknande som vanliga människor, mer som filmideal, idoler. Även spelformen förändras till digital och virtuell. Under den tekniska utvecklingens tidevarv har dockor ersatts av robotar som kan utföra hushålls-, försvars- och till och med partner- eller äktenskapsuppgifter. Mode har dominerats av människor eller hologram, och i den inhemska sfären händer det att människor ersätts av robotdockor.
Barnminiatyrer, å andra sidan, liknar levande figurer utrustad med vitala funktioner. I en tid präglad av robotisering och digitalisering har teknologin blivit en oskiljaktig del av alla aspekter av civilisationen, så den har också påverkat dockornas värld. Porslinet ersätts av ett material som nära liknar människohud, och själen i dockans mästerverk ersätts av artificiell intelligens som kan utföra vilken programmerad handling som helst. Världen går obönhörligen i en ny riktning, och produktionen av dockor är underordnad den, men med hänsyn till det mänskliga behovet av skönhet kommer porslinsdockor alltid att hitta sina fans som kommer att uppskatta deras estetiska, ålderlösa själ.
Lämna en kommentar