Gucci vår/sommar 2023
Gucci märke är utan tvekan känd som en av de största modejättarna. För många är det en sann synonym för rikedom, elegans och tidlös skönhet. Det italienska modehuset är skyldig sin breda publik till högsta kvalitet på sina samlingar av kläder och accessoarer, handsydda i Italien. Namnet Gucci kan också förknippas med ett stort antal skandaler inom företaget och inom familjen, som en gång förde företaget på randen till konkurs.
Idag är Gucci en enorm kreativ kraft inom modebranschen, dess aktiviteter följs inte bara av hela branschen utan också av oss, vanliga konsumenter. Det är i denna skala som modeimperier presenterar sina senaste kollektioner, till viss del visar oss vad vi kommer att ha på oss under en given säsong. Att skapa trender är därför en viktig, men inte den enda, rollen för varumärket. Å ena sidan ingriper Gucci djärvt i modevärlden och presenterar mer och mer innovativa och överraskande design, men å andra sidan visar den hela tiden för världen sin egen estetik älskad av tusentals.
Denna modemetod är identifierad med den nuvarande kreativa chefen för varumärket, Alessandro Michele, som har varit ansvarig för Guccis globala image sedan 2015. Michele själv började sin professionella karriär med att designa accessoarer till det berömda italienska modehuset Fendi. Hans talang uppmärksammades av Tom Ford, som steg för steg introducerade den unga designern till London Guccis designstudios värld. Under de följande åren hade han olika befattningar i företaget tills han slutligen blev ledare för produkterbjudandet och utsågs till kreativ chef.
“Gucci Twinsburg”
Hålls var sjätte månad Milanos modevecka det är ett av de viktigaste modeevenemangen och därför en unik möjlighet att presentera nya lösningar, som det visar sig, inte bara inom kläder. Världens största varumärken tävlar med varandra när det kommer till de mest ovanliga showkonventionerna, och varje säsong presenterar var och en av dem ett riktigt spektakel som kombinerar skapande med scenografi, ljus och musik.
Under årets Fashion Week i Milano chockade Gucci återigen modevärlden genom att presentera sin nya kollektion på ett ganska ovanligt sätt. Hela 68 par enäggstvillingar deltog i märkets show. Designern skapade till en början två identiska shower, där modeller klädda i samma outfits gick åtskilda av en vägg. Deltagarna i showen var helt omedvetna om att ett liknande spektakel ägde rum i närheten, och tricket avslöjades för publiken först när väggen höjdes och de identiskt klädda tvillingarna slog varandra i händerna på catwalken och höll varandra i hand.
Intressant nog, av 68 par identiska tvillingar kommer tre par från Polen. På catwalken kunde vi se ansiktena på: Oskar och Kacper Grzelak, Oliwia och Natalia Dziadul, och Maria och Małgosia Dmitruk, som normalt inte är förknippade med mode- och modellvärlden.
Som två droppar vatten
Auran kring showen var verkligen magisk, och det visuellt bländande konceptet, skapat kring idén om annanhet och identitet, gladde publiken och väckte många positiva känslor. Vad inspirerade Alessandro att skapa ett sådant extraordinärt spektakel? Som det senare visade sig ligger detta ämne väldigt nära designern eftersom hans mamma och moster också är identiska tvillingar och, som han själv betonade många gånger, i sin barndom kallade han dem båda “mamma”.
Det är inte konstigt att designern dedikerade sitt arbete till sin mamma Eralda och hennes syster Giuliana med de inspirerande orden: “Alla tvillingar från födelseögonblicket är mycket medvetna om att de inte är i universums centrum. De lär sig leva med sin andra hälft, sin kopia. Gränserna för deras kroppslighet har ingenting att göra med gränserna för deras varelse. Jag tillägnar samlingen till mina tvillingmammor – Eralda och Giuliana, som bara kunde förstå livet tack vare den andras närvaro.”
Alessandro Michele har fascinerats av tvillingar i flera år. Hans förkärlek för likhet syns till exempel på årets Costume Institute Metropolitan Museum gala, där han framträdde med Jared Leto, stilad exakt likadant. Samma motiv användes i den senaste Gucci-kampanjen, som presenterade de tidlöst skrämmande Grady-systrarna, tvillingar i matchande blå volangklänningar. Så han uttryckte det fenomenalt även under årets Milano Fashion Week.
Naturligtvis var modellerna i showen inte 100% identiska. Guccis kreativa chef var mer intresserad av att skapa en illusion av perfekt harmoni och symmetri. Och visst fungerade det, samma styling förfinades in i minsta detalj, och modellerna var så lika varandra som möjligt.
“Redo att bära” kläder
När man går bort från tvillingmotivet är det värt att betona att vår- och sommarkollektionen 2023 i sig är en av de mest intressanta. Det fanns gott om inspiration och referenser att hitta på catwalken, som jag kommer att diskutera om en stund. Kläderna presenterades i “Ready to wear”-stilen, det vill säga avsedda för vardagsbruk av märkets konsumenter. Och även om vissa stilar förstås bara var en del av runway-modet, kunde andra utan tvekan bli en del av det permanenta sortimentet.
Vilka teman var mest framträdande? Har Gucci valt minimalism den här gången, eller kanske överdriven excentricitet?Låt oss följa “Twinsburg”-kollektionen.
Som varje säsong var det ingen brist på råskrädderi, en nick till Tom Fords tid och det klassiska vita setet från 1970-talet, som påminde oss alla om varför Gucci blev känd. Eklektiska kostymer var en symbol för märkets estetik. En intressant lösning var dock att kombinera en kostym med underkläder med en tidlös logga. Den här gången användes okonventionella element, som strumpbyxor placerade på benen på kostymbyxor, vilket subtilt förvrängde deras enkla snitt.
Som kontrast fanns det också sportkläder från 1980-talet med sina karakteristiska fyrkantiga axlar i metalliskt läder, broderade kjolar, miniklänningar och ursnygga kappor i rosa och puderblått. Publiken lade också märke till många motiv hämtade från asiatiska länder. Modellerna var klädda i kläder som liknade traditionella japanska kimonos. Dessutom verkade symmetriskt gjorda dekorationer som långa örhängen och huvudbonader för många hänvisa till antika civilisationer.
Det finns många tillbehör tillgängliga. Förutom de redan nämnda gigantiska halsbanden och örhängena bjöds på visningen även handväskor Mogwais – mytiska karaktärer från filmen Gremlins från 1984, och de flesta modeller bar glasögon med kedjor som hängde nästan till axlarna.
Som vi kan se fokuserade denna show främst på design, olika motiv hämtade från både naturen och österländska kulturer var livligt sammanflätade med en rad färger och frodiga blommor på chiffongklänningar. Gucci fokuserade på kontraster, typiskt eleganta haute couture-skapelser dök upp bredvid mycket mer extravaganta och avantgardistiska. En explosion av färger, idéer och energi – det här är modeimperiets nya kollektion.
“Fuori”
Detta är inte slutet på referenserna. I en av stylingarna spelade jeansbyxor för män med den italienska “Fuori” broderad på dem, som refererar till en tidning som publicerades på 1970-talet, huvudrollen. ,, Fronte Unitario Omosessuale rivoluzionario italiano”. Denna tidning redigerades i sin tur av den första homosexuella organisationen i landet som kämpade mot den mest högerorienterade regeringen som valdes i Italien efter andra världskriget. Därmed var det ett uttryck för motstånd mot regeringens ansträngningar att hota HBTQIA+-gemenskapen. Alessandro, som var mycket nära dåtidens händelser, kommenterar dem på följande sätt: “Valet visar att friheten urholkas. Det fanns en tid då vi uppnådde mycket, men nu är det väldigt komplicerat. Vi ska inte ta allt för givet.” Detta är ett extremt snyggt sätt att smuggla in ett politiskt sammanhang till mode, ofta använt av designers.
Den nya Gucci-kollektionen är förmodligen uppskattad inte bara för sin otroliga innovation och specialiserade skräddarsydda, utan också för designerns personliga referenser. Efter märkets tidigare kollektioner kan du se att Micheles arbete för Gucci alltid har speglat hans eget liv, men årets var hans mest personliga hittills. Han talade inte bara om sina tvillingmödrar, utan om den långa process han gick igenom i terapin och försökte förstå sin egen dualitet.
Allt detta visar hur djupt budskapet var dolt under rubrikerna “dualitet”, “identitet”, “reflektion”, som var viktiga för Michell när han designade kollektionen. Samtidigt visar hela den här visningen under Milan Fashion Week både märkets konsumenter och hela branschen att Gucci, som faktiskt är ett enormt klädföretag, inte tappat den modeanda den har förmedlat genom åren.
Lämna en kommentar