Historien om varumärket Gucci
Deras logotyp är för närvarande en av de mest igenkännliga symbolerna runt om i världen. Men ensam historia för varumärket Gucci, är synonymt med rikedom, elegans och tidlös skönhet. Det råder ingen tvekan om varför företaget är skyldigt så många kunder från nästan alla hörn av världen.
Det italienska modehuset erbjuder de högsta kvalitetskollektionerna av kläder och accessoarer, handsydda i Italien. Produkternas sofistikerade subtilitet och unika estetik har byggt upp företagets goda namn i över hundra år.
Så trots många skandaler som involverade Gucci-namnet och kriser inom familjen, som nästan ledde till att företaget gick i konkurs, verkar dess position idag vara intakt. Gucci är inte bara en kreativ kraft i modebranschen, utan svarar också på aktuella händelser av internationell betydelse. Men hur såg egentligen märkets väg till toppen ut?
Historien om varumärket Gucci – vem ligger bakom det italienska modehusets imperium?
Början av ett varumärke är en person Guccio Gucci. Son till en florentinsk köpman, tillbringade han sin ungdom med att tjäna extra pengar i sin farbrors fabrik för att tillverka stråhattar. Snart, tvingad av en affärskris, bestämde han sig för att söka sin lycka i London. Där fick han uppleva lyx för första gången på exklusiva Savoy Hotel där han sökte jobb som portier.
Först blev han uppsagd utan varsel, men efter en tid och många språklektioner lyckades han få jobb som diskare. Men efter bara ett halvår befordrades han till hotellpiccolo. Guccio var stilig, välklädd och extremt charmig, vilket snabbt lockade rika resenärer. Även om arbetet i själva hotellet var ganska blygsamt blev det en inspirationskälla för den blivande designern.
Allt började med hattar och väskor
Gucci tillbringade timmar med att titta på män i eleganta kostymer och kvinnor som droppade av lyx, och han kände sig upprymd. Mest imponerad blev han dock av olika väskor, hattaskar och koffertar med initialer. Det var då han planerade att starta en egen butik med lädertillbehör.
Efter fyra års arbete i England återvände Gucci till sitt hemland. Där blev han kär i Aida Calvelia och snart gifte sig paret. Strax innan han började arbeta för att nå sitt mål började kriget och han inkallades till armén. Och historien om varumärket Gucci kan ha sett annorlunda ut om inte för en viss annan fabrik…
Franzi avsnitt
Efter att den är klar han var anställd av det milanesiska företaget Franzi, handel med tillverkning av lyxiga lädervaror. Och det var där han fick nödvändig kunskap om hur man självständigt styr ett företag. Då var han verkligen redo att sätta planen i verket.
Och så, 1921, öppnades den första butiken under namnet Gucci på nummer sju på Via della Vigna Nuova i Florens. Tillsammans med detta skapades den första, men inte den sista, logotypen för märket – siluetten av en pojke i färg och en keps med en resväska i ena handen och en handbagage i den andra. “House of Gucci” blir ett litet, faktiskt enmansföretag.
Guccis modeverksamhet i flera generationer
Guccio hade fem barn: en dotter, Grimalda, och fyra söner – Enzo (död i barndomen), Aldo, Vasca och Rodolfo. Han adopterade också sin frus oäkta son, Ug, även om de tydligen aldrig var nära varandra. Hans absoluta favorit var hans äldsta son, Aldo, som han såg som företagets framtida arvtagare.
1938 övertalade Aldo sin far att öppna en andra butik i Rom. Gucci håller på att bli ett familjeföretag och med sitt huvudkontor nu och även i huvudstaden blir det successivt populärt. 14 år senare, strax före sin död, bevittnar Guccio skapandet av den första butiken utanför Italien. Boutique i New York bidrar väsentligt till vinsttillväxt.
Kända skådespelare och Gucci
Två år senare släpper Gucci en produkt som gör företaget till en statussymbol. En väska är gjord av grisskinn med ett polerat bambuhandtag. Denna modell gjordes känd av den kända svenska skådespelerskan Ingrid Bergman i filmen “Resan till Italien”. Dessutom infördes vid samma tidpunkt numreringen av alla produkter, och dåtidens logotyp ändrades – den stackars pojken med bagage ersattes av en majestätisk riddare i rustning. Allt detta bidrar till det växande intresset för Gucci.
Snabbt blir GG-beteckningen en favorit bland kändisar och till och med kungafamiljer (Elizabeth II besökte ivrigt Gucci-butiken i Florens). Under de kommande 30 åren utvecklade Aldo sin verksamhet dynamiskt och öppnade butiker i Los Angeles, Tokyo och Hong Kong. Han utses till och med till den första italienska modeambassadören av dåvarande president Kennedy.
Kvinnor spelade en stor roll i denna berättelse
Intressant nog, i Aldos liv, förutom företaget, fanns det alltid plats för kvinnor. Trots sitt äktenskap med operasångaren Olwen Price kom år senare Aldos affär med en försäljare i en av Guccis butiker – den vackra Bruna Palombo – i dagen. Eftersom skilsmässor var lagliga i Italien först från 1974, av rädsla för en skandal, dolde paret existensen av sin dotter, Patricia, för pressen i 10 år.
Trots skandaler i designerns personliga liv var 1960-talet en toppperiod för företaget. Sedan besöker de största filmstjärnorna – Grace Kelly och Rita Hayworth – butiken via Condotti. Och det är därför historien om varumärket Gucci är så färgstark och väldigt intressant!
Synonymt med lyx och internationell berömmelse, Gucci
Produkterna som erbjuds av Gucci håller på att bli otroligt kända över hela världen. Logotypen ändrar form för sista gången – den är förenklad till två bokstäver G som överlappar varandra. Förutom själva tillbehören började de berömda Gucci loafers tillverkas, och snart även smycken. Vid den tiden fick Aldo hjälp med att sköta verksamheten av sina tre söner – Paulo, Roberto och Giorgio.
De första problemen inom Gucci kommer att dyka upp på 1970-talet.Aldos söner börjar gradvis sträva efter självständighet i företaget. De första konflikterna uppstår på grund av varje broders försök att driva fram sina egna idéer. Paulo är den mest angelägna om förändring. Han friar expansion av Gucci med varumärket Gucci Plus, när denna idé misslyckas, kräver han skapandet av Paulo Gucci som ett konkurrenskraftigt företag på marknaden. Detta möts av öppet ogillande av andra familjemedlemmar.
Familjeproblem
1983 dog Aldos bror Rudolfo Gucci i Milano. Efter hans död tar hans son Maurizio över merparten av aktierna i företaget och blir en av huvudcheferna. Med tiden kommer situationen utom kontroll och en 6-årig juridisk strid börjar mellan Maurizio och Aldo för full övervakning av Gucci-imperiet. Pengar blir en katalysator för konflikter. Tvisten tar fart.
Maurizios enorma aktier är frysta och Aldo Gucci, anklagad för skatteförskingring 1986, hamnar i fängelse i Florida, där han tillbringar ett år. Maurizio, som knappt undkom lagen, flyr till Schweiz tre år senare. 1989, efter att ha blivit av med konkurrensen från Aldo, utsågs han till president för Gucci.
Mode och ekonomi
Den ursprungliga historien för varumärket Gucci är inte så färgstark, eftersom Maurizios ledning bara ger företaget förluster. Han anklagas för inkompetens i ekonomisk förvaltning och för att spendera enorma summor pengar på huvudkontor i Florens och Milano.
Företagets välbefinnande börjar ifrågasättas och imperiets framtid är inte längre säker. Det noteras att under åren 1991 till 1993 var ekonomin för varumärket Gucci i negativt territorium för första gången, vilket framgår av historien om varumärket Gucci. Situationen blev dödläge när det arabiska företaget Investcorp 1987 köpte aktierna i Paolo och sedan Ald, som till följd av sina brorsöners agerande togs bort från att leda företaget. Redan 1993, Investcorp blir ensam ägare till Gucci.
Som historien om varumärket Gucci visar, dödades Maurizio mindre än två år senare av ett skott, då han var den sista arvtagaren till Gucci-dynastin som arbetade i företaget. Personen som beordrade mordet visade sig vara hans ex-fru – Patrizia Reggiani, kallad den svarta änkan i Gucci-huset. Motivet till brottet påstås vara ilska över förlusten av hans förmögenhet efter skilsmässan och svartsjukan i Maurizios nya förhållande. Intressant nog kan berättelserna om detta mord ses på skärmar i Ridley Scotts senaste biografiska film, House of Gucci “.
Ny kvalitet – nytt kapitel
Domenico de Sole blir vd för Gucci Group efter Maurizios död. Han är dock ingen ny figur i företaget. Redan på 1980-talet arbetade han på en advokatbyrå, där han etablerade samarbete med Gucci och hjälpte till med företagsrekonstruktioner. Sedan 1984 har han varit VD för Gucci America. Åren 1994-2004 var en period av förnyat välstånd för företaget.
Under sin tid tog De Sole varumärket ur konkurs och återuppbyggde dess betydelse på den internationella arenan. Gucci håller återigen på att bli lyxkonglomeratet som inkluderade Yves St. Laurent, Bottega Veneta, Balenciaga, Alexander McQueen, Stella McCartney och Sergio Rossi.
Från och med nu är allt prestigefyllt förknippat med historien om varumärket Gucci
En fläkt av friskhet introduceras till Gucci av Frida Giannini, som anställdes 2004. En skicklig modedesigner tar Gucci-shower till en ny nivå. Samtidigt omdefinierar Alessandro Michele, som har haft positionen som kreativ chef sedan januari 2015, lyx med Gucci-etiketten. Italienaren främjar surrealistisk estetik och överraskar publiken med varje presentation av en ny kollektion.
Det är därför dagens Gucci förknippas med en otroligt exakt balans mellan skönhet och kontrovers. För närvarande Guccio Gucci S.p.A. är ett dotterbolag till franska Kering holding, som samlar producenter av märkesvaror. Allt tyder på att efter år av familjebråk har Gucci äntligen kommit in i lugnare vatten.
Lämna en kommentar