Historien om Philipp Plein – en designer med affärsbollar!
För bara några år sedan hade ingen hört talas om honom. I dag berättelsen om Philipp Plein visar tydligt hur du kan nå svindlande framgångar på modemarknaden. Genom att bryta formen och ramarna som andra designers påtvingar oss, öppnade Plein ögonen för alla kreativa människor i världen.
Idag är skallelogotypen ett hett varumärke, känt över hela världen. Kanske många av er inte kan tolerera eller till och med är allergiska mot hans skapelser. En sak är säker, han förtjänar stor respekt för sättet han närmar sig sin verksamhet.
Historien om Philipp Plein – allt började i Tyskland
När du föds i München, i en intelligentsiafamilj, är din handlingsplan strikt definierad av din läkarefar. Unga Plein skickades till elitskolan Schloss Salem Alma. När han studerade juridik bestämde han sig för att börja skapa lyxiga hundsängar och -bord.
Han ärvde det av sin farfar20 000 tyska markoch 1998 öppnade han ett möbeltillverkningsföretag. Att använda familjeförmögenheten på detta sätt.
Han använde högkvalitativt krokodilläder i sina mönster. Ofta, efter att ha tapetserat bänkskivan, fanns det mycket material kvar. Sedan kom han på idén att skapa extravaganta väskor som förvånade många människor.
Jag antar att han redan visste var hans plats var och vad han ville göra. Jag tror att det inte finns någon slump i livet, historien om Philipp Plein bevisar detta tydligt. Det viktigaste är att starta något som verkligen upphetsar dig och det du älskar. Möbeldesign var en naturlig väg till högmodets värld med stort M.
Ett genombrottsögonblick för en designer – historien om Philipp Plein
Var och en av oss har vår egen tid och borde göra det bästa av den. En sådan period inträffade för Plein 2003 på mode- och designmässan – Premiär i Düsseldorf. Det är ett av de största evenemangen i Tyskland och avgör vad vi ska ha på oss nästa säsong.
På den tiden sålde han möbler, hundprodukter och läderväskor.
Philipp i Düsseldorf sålde sina produkter på bara en dag 100 00 euro!!! Visserligen är detta ett fantastiskt resultat för någon som precis har börjat i den här branschen. Modets gyllene barn? Hmmmm, jag vet inte, men en sak är säker Plein har bollar…
Året därpå gick den in på samma mässa med ett mycket utökat och helhetsutbud. Den hade produkter för barn, kvinnor och män. Men den största sensationen orsakades av militärjackor dekorerade med en skalle gjord av Swarovski-kristaller. Philipp kom fram till ett oöverkomligt pris på flera hundra euro för en jacka. Och vad? Och ingenting – de rann som vatten.
De blev så populära att de inom några månader gav upp en miljon euro!
Så här börjar du klättra på en väldigt hög stege. Under de följande åren blir det bara bättre och allt tyder på att historien om Philipp Plein är drömmen för de flesta unga designers.
Hur påverkar historien om Philipp Plein ett innovativt förhållningssätt till modevärlden?
Den här 39-årige tysken förstod snabbt den enorma kraften i sociala medier. Och även okonventionella idéer och stjärnor som avgör allt idag. Det är ingen saga att Plein anordnade en av sina shower på en bordell. Och om det talades om det bra eller dåligt – en sak är säker – det pratades högt om det. Philippplein antar att allt är sig likt.
Det är därför hans inställning till att marknadsföra sitt varumärke är ett stort avbrott från konventionen.
2006 var ansiktena för hans kampanj Marcus Schenkenberg och Naomi Campbell. Kostnaderna som spenderades på världskändisar betalade sig snabbt. Plein insåg att ett namn gör stor skillnad.
De följande åren sågs samarbete med Chris Brown, Linsday Lohan, Ed Westwick, Terry Richardson, Grace Jones, Iggy Azalea, Snoop Doog och många andra kändisar. För att få 50 cent för att öppna din butik måste du spendera mycket pengar. Philipp förstår detta perfekt och ångrar inte att någon euro spenderats.
Historien om Philipp Plein visar hur viktig marknadsföring och allt relaterat till varumärkets exponering mot världen är idag. Förutom att du kommer att designa en skinnjacka för PLN 2 000. euro, du måste ha en plan – hur man säljer den. Det räcker inte att förvränga något, kalla det dumt och vänta på framgång.
Designern förstår detta perfekt och navigerar effektivt i snåren av lyxmarknadsföring. Hans modevisningar är en annan värld som nu är svår för andra att komma ikapp med.
Jag är nyfiken på vem av dagens designers som investerar från 1,5 till 3 miljoner euro för sin show?
Jag antar att det är så det är uppbyggt nu – inga pengar, ingen massa. I alltings tidsålder måste man sticka ut. Även när du har något väldigt unikt kostar excentrisk marknadsföring pengar!
Philipp gör en riktig show. Det förvandlar enorma ytor till en verklig och unik show. Det största och mest spännande som ägde rum var ämnetBerg- och dalbana, cowboystad, show med militärförband, Monster Truck, skatepark och pool med skidor och vattenskotrar.
Det är sällan man ser så stora ansträngningar i modevärlden. Men det funkar! Sedan flera år tillbaka har varumärket Philipp Plein fått värde som gott italienskt vin.
Hur säljer man en jacka för $80 000?
Och det är här pingvindansen börjar. Pleins produkter kostar mycket, även om det kanske också är den typ av annanhet den representerar, vem vet…
T-shirts börjar från flera hundra zloty, vanligtvis från 800 till 1 000 till 2 000 zloty. Belopp från 2,3 tusen PLN till ett genomsnitt på 8,9 tusen PLN. PLN – detta är priset för jackan.
Skor kostar vanligtvis 2 300 PLN. För de flesta är dessa priser oöverkomliga, men inte för alla. Jag känner många fans av detta märke och summan som spenderas på Philipp Plein-kläder är bara en summa som inte spelar någon roll för dem.
En av de dyraste produkterna är en jacka värd 80 000 PLN. dollar. Den är gjord av krokodilskinn och mink. Det verkar utopiskt, men den här modellen säljer redan, enkelt eller hur?
Plein säger öppet att han fokuserade på onlineförsäljning tidigare än Gucci eller Hermes. Onlinebutiker och all e-handelsförsäljning ger företaget upp till 14 miljoner dollar årligen. Detta är en summa som vissa nischade lyxmärken bör överväga.
Deras policy förbjuder onlineförsäljning. Detta är för mig helt obegripligt och det verkar för mig att ingen kan fly från det idag. Om du påstår att du bara måste sälja i stationära butiker, skjuter du dig själv i foten – ”kort boll, snabb sats”!
En kort historia om Philipp Plein och hans butiker runt om i världen
Enligt olika uppgifter har varumärket cirka 30 egna butiker, resten är franchise. Philipp sparar inga kostnader i sin stationära butiksdesign och spenderar miljoner på en lyxig atmosfär. Dess karaktäristiska kännetecken är material av högsta klass, såsom marmor, kristaller och en stor kristallskalle.
Kunder älskar crystal grand skalle, tar ofta bilder med henne. Det här är något väldigt Plein – en permanent selfiepunkt i hans butiker.
Varje varumärkesförsäljningsställe ligger på ett utmärkt läge. I London placerade sig Philipp Plein på New Bond Street. Dess showroom är på 3 våningar och 350 kvadratmeter. Investerade 3,5 miljoner euro De kommer definitivt att betala av med ränta.
Vad avgör Pleins framgång?
Hans kläder bärs av de största aktörerna inom showbranschen, inklusive Victoria och David Beckham, Jennifer Lopez, Dima Bilan Timati och många andra kända ansikten. Idag är det ett globalt varumärke, och nyligen mycket önskvärt bland modeälskare.
Philipp Pleins produkter blev en stor framgång. Var finns receptet? Säkert unikt baserat på brett förstådd popkultur. En referens till kända hjältar som Stålmannen, Batman eller andra sagofigurer.
Eftersom var och en av oss identifierar oss med vissa fiktiva supermän… Men detta är förmodligen inte den främsta drivkraften för detta berömda varumärke. Philipp Plein lärde sig spelreglerna alldeles utmärkt, där han var tvungen att sticka ut.
Hans stil är att bryta ner vissa barriärer på ett exceptionellt varmt och väldigt individuellt sätt. Många av de designade produkterna är excentriska, men kan samtidigt bäras varje dag.
För mig är historien om Philipp Plein ett exempel på hur bra affärer görs idag. Det är inte lätt på 2000-talet att snabbt skapa ett så känt klädmärke som sig själv. Och om du spenderar 500 euro på en T-shirt är det ett tecken på att du trodde på historien om denna fantastiska designer.
Lämna en kommentar