I vilka länder finns Hermès-butiker?

Visste du att Hermès idag har 306 butiker i 45 länder, trots att de började med en enda sadelmakarverkstad i Paris år 1837?
Det här antalet kan verka litet jämfört med andra lyxmärken, men det är just där styrkan i den franska jättens strategi ligger.
Från Paris till Perth – varför fascinerar Hermès karta?
Hermès öppnar inte butiker överallt – de väljer endast de rikaste marknaderna och de mest prestigefyllda lägena.

Expansionstakten? Bara 5–10 nya butiker per år. Det kan verka långsamt, men i lyxvärlden bygger sådan försiktighet exklusivitet. Varje ny adress är noggrant genomtänkt.
I vilka länder finns Hermès-butiker? – se adresserna
Intressant nog ligger nästan hälften av alla Hermès-butiker – exakt 45 % – i Asien och Stillahavsområdet. Det visar var världens lyxhjärta slår idag. COVID-19-pandemin har bara förstärkt denna trend, då asiatiska kunder började handla i lokala butiker istället för att resa till Europa.
Varför borde den här kartan vara intressant för en polsk läsare? Framför allt för att den visar globala trender som även når oss. Konsumtionsmönster för lyxmärken i Singapore eller Tokyo påverkar vad som dyker upp i Warszawa eller Kraków.
Dessutom är det värdefullt för resenärer att känna till Hermès globala nätverk. Prisskillnaderna mellan länder kan vara betydande och tillgången på vissa produkter är ibland geografiskt begränsad.
Det är också värt att komma ihåg att närvaron av en Hermès-butik i en stad fungerar som ett slags certifikat för dess ekonomiska status. Märket öppnar butiker endast där de ser en tillräckligt förmögen kundkrets.
I de följande delarna av den här artikeln kommer vi att titta närmare på:
• En komplett lista över länder uppdelade efter kontinent
• Regionala skillnader i utbud och priser
• Expansionsplaner för de kommande åren
Historien om detta franska märke är en fascinerande resa från en liten ateljé på rue Saint-Honoré till ett globalt nätverk av lyx. Var och en av de 306 butikerna har sin egen historia och sina stamkunder, som ibland väntar i månader på sin drömväska.
Hermès-kartan är i själva verket en karta över världens centra för rikedom och prestige.
Fullständig lista över länder med Hermès-butiker – status 2025
Den fullständiga listan över länder med Hermès-butiker har sammanställts utifrån den officiella butikslokaliseringen på hermes.com, med uppgifter aktuella per oktober 2025. Det är dock viktigt att komma ihåg att denna information kan förändras snabbt.
Europa är fortfarande varumärkets traditionella bas, även om den inte längre dominerar lika tydligt som tidigare.
Europa
Frankrike – 52 butiker; Paris (8 platser), Lyon, Cannes, Saint-Tropez, Bordeaux. Tyskland – 12 butiker; Berlin, München, Hamburg, Düsseldorf. Storbritannien – 8 butiker; London (4 platser), Edinburgh. Italien – 14 butiker; Milano, Rom, Florens, Venedig. Spanien – 6 butiker; Madrid, Barcelona, Marbella. Schweiz – 4 butiker; Zürich, Genève. Österrike – 2 butiker; Wien. Belgien – 2 butiker; Bryssel, Antwerpen. Nederländerna – 1 butik; Amsterdam. Monaco – 1 butik. Ryssland – 3 butiker; Moskva, Sankt Petersburg.

Asien och Stillahavsområdet
Japan – 28 butiker; Tokyo (6 platser), Osaka, Kyoto, Nagoya. Kina – 31 butiker; Peking, Shanghai, Guangzhou, Shenzhen, Chengdu. Sydkorea – 9 butiker; Seoul, Busan. Singapore – 3 butiker. Hongkong – 4 butiker. Taiwan – 3 butiker; Taipei. Thailand – 2 butiker; Bangkok. Malaysia – 2 butiker; Kuala Lumpur. Australien – 4 butiker; Sydney, Melbourne. Nya Zeeland – 1 butik; Auckland. Indien – 3 butiker; Mumbai, New Delhi. Filippinerna – 1 butik; Manila. Indonesien – 1 butik; Jakarta.

Nordamerika
USA – 34 butiker;

Sydamerika
Brasilien – 3 butiker; São Paulo, Rio de Janeiro. Chile – 1 butik; Santiago. Colombia – 1 butik; Bogotá.

Mellanöstern och Afrika
Förenade Arabemiraten – 4 butiker; Dubai, Abu Dhabi. Saudiarabien – 3 butiker; Riyadh, Jeddah. Qatar – 1 butik; Doha. Kuwait – 1 butik. Israel – 1 butik; Tel Aviv. Sydafrika – 1 butik; Kapstaden. Marocko – 1 butik; Casablanca.

| Region | Antal länder | Procentuell andel | Antal butiker |
|---|---|---|---|
| Asien och Stillahavsområdet | 13 | 45% | ~91 |
| Europa | 11 | 30% | ~105 |
| Amerika | 6 | 20% | ~44 |
| Mellanöstern och Afrika | 7 | 5% | ~12 |
| Totalt | 37 | 100% | ~252 |
Det är värt att notera att vissa butiker kan ha stängts tillfälligt eller flyttats. Store locator på den officiella webbplatsen hermes.com är fortfarande den mest aktuella källan till information om nuvarande butiksplatser. Siffrorna ovan är ungefärliga och kan skilja sig något från det faktiska läget.
Dessa siffror visar tydligt hur mycket den globala landskapet för lyxmärken har förändrats. Asien jagar inte längre Europa – den har faktiskt gått om Europa när det gäller antalet butiker, även om Europa fortfarande har fler butiker per land.
Regionala nyanser och polsk accent – vad som särskiljer enskilda butiker
En vän berättade nyligen för mig hur han gick in på Hermès i Tokyo och kände sig som i ett tempel. Sedan gick samma person in i butiken i Warszawa och sa – “en helt annan värld”. Och så är det med det här varumärket. Varje butik har sin egen historia.
Ta bara dessa två flaggskeppsbutiker som exempel. Tokyos jätte i Ginza, designad av Renzo Piano år 2001, är praktiskt taget ett monument av glas. Tio våningar, var och en unik. Butiken i Warszawa öppnade däremot först i november 2019. Designad av Marek Lorens, men i en helt annan skala.
| Aspekt | Tokio Ginza | Warszawa |
|---|---|---|
| Arkitektur | Glas och stål, 10 våningar | Klassisk elegans, 2 våningar |
| Sortiment | Fullständigt produktsortiment | Främst accessoarer, parfymer |
| Specialisering | Asiatiskt centrum | Lansering på den polska marknaden |
| Atmosfär | Monumental | Intim, lokala inslag |
I Warszawa hittar du inte hela kollektionen av väskor. Det kan vara frustrerande för vissa, men det finns en logik bakom det. Polen är fortfarande en växande marknad för denna typ av lyx. Butiken i Warszawa satsar på accessoarer, sjalar och parfymer. Saker som låter dig upptäcka märket utan att spendera en förmögenhet.
Skillnader i tillgänglighet av produkter är ett helt eget ämne. De där berömda Birkin-väskorna? Endast cirka 12 000 exemplar tillverkas årligen för hela världen. I USA kan väntelistorna vara flera år långa. I Asien ser situationen något bättre ut, men det är fortfarande långt ifrån enkelt.
Hermès testar marknader på ett intressant sätt. I år dök det upp en parfym-pop-up i Dubai – bara dofter, inget annat. På Mykonos öppnar de en tillfällig butik varje säsong. De undersöker var det är värt att investera permanent.
Dessa experiment visar att varumärket inte fungerar enligt ett fast schema. “I Warszawa väntade jag ett halvt år på en specifik scarf, men servicen var fantastisk”, säger en av kunderna. Det är typiskt – mindre urval, men ofta en bättre relation med kunden.
När jag ser på alla dessa skillnader undrar jag ibland – är det ens samma märke? Butiken i den historiska fabriken på Faubourg Saint-Honoré i Paris doftar av tradition. Butiken i Warszawa är modern, men med respekt för den lokala kontexten. Och alla dessa pop-up-butiker och säsongsbetonade platser är en helt annan kategori.
Varje region har sina egna behov. Hermès förstår detta och anpassar sin strategi. Allt behöver inte finnas överallt på en gång.
Vad händer härnäst? Hermès expansion och lyxmarknadens framtid
Med tanke på Hermès nuvarande tillväxttakt är siffrorna imponerande. Nästan 300 butiker världen över, intäkter som överstiger 11 miljarder euro per år. Men det är bara början.
Prognoserna för lyxmarknaden de kommande åren är optimistiska – enligt en rapport från Bain & Company den 15.03.2024 förväntas sektorn växa med i genomsnitt 3–8 % per år fram till 2030. Hermès drar full nytta av denna trend.
De planerade expansionerna ser ambitiösa ut – företaget siktar på över 400 platser till 2030. På horisonten finns Riyadh med en utbyggnad av den befintliga lokalen, inträde på den nigerianska marknaden, troligen Lagos. Det är en del av en bredare strategi för att penetrera tillväxtmarknader där den nya medelklassen får allt mer pengar.
Intressant nog satsar företaget samtidigt på hållbar utveckling. Alla nya butiker ska vara koldioxidneutrala till år 2030. Det låter som ett marknadsföringstrick, men de investerar faktiskt i solpaneler, återvinningssystem och lokala material.
Digitaliseringen går också på högvarv. AR-try-ons för smycken, onlineupphämtning i butik, till och med pop-up-butiker i metaversum. Jag tycker det är lite märkligt att ett lyxmärke gör saker i den virtuella verkligheten, men yngre kunder förväntar sig det.
Lyxmarknaden kommer sannolikt att konsolideras kring några av de största aktörerna. Hermès har en stark position för att vara en av ledarna. Frågan är bara om de kan behålla sin exklusivitet vid en sådan expansion.
I slutändan handlar allt om att lyx blir allt vanligare, men att äkta lyx förblir sällsynt. Hermès hanterar hittills denna paradox ganska bra.
Naxx
livsstilsredaktör
Luxury Blog








Lämna en kommentar