Keramik från Italien – en förtrollande historia från söder
Man kan diskutera länge om italienare bara gör vackra produkter eller också vackra och hållbara? En sak är säker – keramik från Italien som jag har sett och erbjuder till mina kunder är bara i andra producenters drömmars sfär.
Men var kom pastaälskare på idén att bränna sådan unik keramik?
På 1200-talet importerade köpmän mycket varor från Spanien, via ön Mallorca. Italienska keramiker tog snabbt upp ämnet och började tillverka sin egen keramik, kallade det Majolica.
Till en början kopierade de lite, blandade arabiska och spanska mönster, men senare utvecklade de sin egen okonventionella stil. Den blomstrade under renässansen, då keramik från Italien var känd i hela Europa.
Hur går det för italiensk keramik idag?
Våra keramikleverantörer är mestadels små familjefabriker som har fört vidare de viktigaste aspekterna av att producera lerprodukter i generationer.
De upprätthåller gamla traditioner och kombinerar dem med ett modernt förhållningssätt till affärer. Det är historien som är deras styrka och drivkraft. Det kan tyckas konstigt i dagens värld, men dessa människor bygger verkligen sitt varumärke på familj, tillit, ärlighet och stor tro på vad de gör!
Keramik från Italien – kvalitet och pris
Folk frågar oss ofta – varför är det så dyrt? Sedan funderar jag på att ta en sådan person till ett av de italienska företagen och anställa honom under hela produktionsprocessen.
Få människor gör sig besväret att tänka på hur mycket tid det tar att tillverka en enda keramisk produkt. Det här är ingen fabrik med pop-up formar och automatisk målning…..det är många som står bakom som ansvarar för sitt arbete.
Eldningsprocessen keramik det är inte att koka potatisen. Det här är år av erfarenhet som gått i arv från far till son. Jag understryker hela tiden att det är en konst, men en som kräver mycket ansträngning och kunskap.
Om någon skriver till mig på ett socialt nätverk att det är kitsch så håller jag inte med om det. Jag kommer att försvara min avhandling eftersom jag vet mycket väl vad jag introducerar på den polska marknaden. Kanske är de italienska producenterna själva mer artister än affärsmän – men de älskar det de gör.
Arbetet de gör och de värderingar de lever efter förtjänar respekt och prestige!
Under de senaste åren har italienarna gjort stora framsteg i sin innovativa inställning till keramik. Vi ser allt mer djärva produktdesigner. Intressant nog gillar jag verkligen kombinationen av guld, platina och Swarovski-kristaller – det är verkligen sexigt!
Alla samlingar är inte antika och klassiska, eftersom det förmodligen är de främsta associationerna till dessa artiklar. Italienare älskar nya utmaningar, vilket är särskilt synligt i designern och djärva mönster, till exempel av dekorativa vaser.
Utöver de som hänvisar till tidigare epoker finns det också minimalistisk design – till och med rå i sitt budskap. Precis som märkets produkter Battocchio – mycket höga vaser som ser majestätiska ut i alla eleganta interiörer.
Det är keramik från Italien som ger rummen uttrycksfullhet.
En saftig och lyxig produkt kan vara i fokus och fokusera alla gästers uppmärksamhet. Detta är ingen slump, eftersom italienare älskar att göra okonventionella och excentriska saker. Och du måste erkänna det, de gör det felfritt.
Alla som älskar inredning vet att helhetsintrycket beror på små nyanser. Därför ägnar människor mycket uppmärksamhet åt att söka efter unika och exklusiva varor.
Om du säger att keramik från Italien är för dyrt, vänligen ta hänsyn till den ansträngning och tid som lagts ner på att producera dessa vackra bitar. Detta är en värdefull process som visar hur svårt det är att designa och skapa något som sticker ut från resten. Och i dagens värld av allestädes närvarande fotokopior är detta en mycket viktig aspekt för mig!
Lämna en kommentar