Keringskonglomerat med klimatbeslut

191104104659 Wan Yunfeng 4
Foto edition.cnn.com

Kering är ett franskt lyxkonglomerat som inkluderar modejättar som, Gucci, Saint Laurent, Alexander McQueen eller Balenciaga. Tillsammans med LVMH är detta de två största företagen som fokuserar på lyxmode. Den leds av François-Henri Pinault, som också är ordförande för stiftelsen med samma namn, som behandlar problemet med våld mot kvinnor runt om i världen. Dessutom är konglomeratet involverat i många andra sociala aktiviteter, stödjer utvecklingen av unga talanger och samarbetar med konstuniversitet.

6 François Henri Pinault
Foto draperline.com

I fredags åtog sig Kering officiellt att minska utsläppen av växthusgaser med 40 % till 2035. Denna idé passar in i visionen om ansvarsfull lyx och kompletterar dess utvecklande vision strategi för hållbar utveckling. Detta är ett stort steg mot en klimatrevolution inom modebranschen. Vad exakt lovar Kering och vilken effekt kommer detta beslut att få?

Lyxigt mode och atmosfär

Hur påverkar modebranschen klimatet? Vi har nu tillräckligt med information för att veta att mode är en stor bidragande orsak till negativa förändringar i vårt klimat. Det uppskattas att modeindustrin står för så mycket som 2 till 8 procent av de globala CO2-utsläppen. För att sätta det i perspektiv är detta mer än luft, sjö och sjöfart tillsammans. Statistiken över vattenförbrukningen är ännu mer chockerande – cirka 215 biljoner liter vatten används av industrin varje år.

Dessutom produceras snabbmodekläder i stor skala och över hälften av den globala produktionen går till deponier. Allt detta bidrar till att massivt driva på konsumtionen av varor. Lyxprodukter är definitivt mer hållbara. Med fokus på högkvalitativa material är de byggda för att hålla längre än massmarknadsvaror. Och detta kräver i sin tur mindre efterfrågan på förbränning och textilavfall. Dessutom innebär elitismen hos lyxkläder att dessa produkter finns i mycket mindre kvantiteter.

Foto savoirflair.com

Därför, även om segmentet lyxmode utan tvekan bidrar till klimatkatastrofen, är det en mycket mindre andel. Exklusiva varumärken har råd att producera färre specialiserade och välgjorda produkter. De flesta av dem har redan vidtagit åtgärder för att förbättra klimatsituationen, med vetskapen om att de kan agera för klimatet även om det innebär ökade kostnader.

Balanserad utveckling

Globala lyxmodejättar har sakta gått in på vägen för hållbar utveckling i flera år. Det visar sig att Kering inte var den första som gjorde sitt uttalande, LVMH har också siktat på att minska Scope 1 och 2-utsläppen (växthusgasutsläpp från energianvändning i anläggningar och butiker) sedan en tid tillbaka. med 50 % till 2026 syftar till att minska Scope 3-utsläppen av växthusgaser per förädlingsenhet med 55 % till 2030.

Prada försöker också minska sitt koldioxidavtryck, som redan 2021 har uppnått målet att förvandla sin distinkta linje av nylonkläder och accessoarer helt och hållet till återvunnet material. Varumärket producerar för närvarande över 100 miljoner yards årligen av sitt Re-Nylon-tyg från plast och konsumentavfall.

Vad planerar Kering?

“Vi sätter nu detta nya absoluta mål, som täcker band 1, 2 och 3 i Greenhouse Gas Protocol, för om vi verkligen vill minska koldioxidutsläppen i våra globala verksamheter måste vi gå från minskningar av kolintensiteten till absoluta minskningar”, säger François-Henri Pinault.

källa: ANIMA ANIMUS

Som vi nämnde hanterar Kering lyxföretag, inklusive men inte begränsat till Gucci, Saint Laurent, Bottega Veneta, Balenciaga, Alexander McQueen. Dess inverkan på varumärken och deras policyer är betydande, så allt detta tyder på positiva förändringar i framtiden. Kering är planerad att släppa sin Sustainability Progress Report 2020-2023, som kommer att beskriva dess nya biologiska mångfaldsstrategi. Kering visar återigen sitt engagemang för att åstadkomma positiv förändring och påverkan på branscher. Detta steg kommer utan tvekan att bära frukt inom en snar framtid.