Lamborghini varumärke historia

lamborghini varumärke historia
Foto .trendhunter.com

Det har länge varit känt att den moderna förståelsen av ordet “lyx” i sportkategorin är snabba bilar och lika snabba kvinnor. Lamborghini varumärke historia, upp- och nedgångar – det här är en sann dröm om makt. Och hur kom ett av de lyxigaste bilmärkena i världen till?

Källor bevisar att om det inte vore för det skarpa åsiktsutbytet mellan två viktiga personligheter i världen av början av bilindustrin, skulle det idag finnas en viss brist på differentieringsområdet bilar i världen. Som tur var träffades de berömda Ferrucci Lamborghini och Enzo Ferrari och bråkade.

Lamborghini, historien om ett sant varumärke…

Och allt för att den förstnämnde var missnöjd med bilen som bar Ferrari-namnet, vilket fick honom att ifrågasätta tillverkarens hantverk. Han bestämde sig för att visa Ferrari hur man bygger riktiga sportskatter och det var så Lamborghinis historia av märket började…

historien om Lamborghini-bilen
Foto: http://www.thisismoney.co.uk

Det antas att år 1963 började existensen av varumärket i allmänhet, och Miura-modellen, som presenterades för världen 1966, gjorde produktionen av bilar från den italienska tillverkaren känd. Denna modell blev känd inte bara för sin centralt monterade V12-motor, utan också för sin exceptionellt fina kaross, mästerligt designad av Marcello Gandini.

Lamborghini, märkets historia för riktiga bilentusiaster

lyxig lamborghini
Foto: http://insidelane.co.uk

Som i alla stora berättelser uppstod ekonomiska problem med tiden, och de flesta aktierna såldes 1972, bara för att helt byta ägare två år senare. Köpmän från Schweiz: Georges Rosetti och Rene Leimer klarade inte heller av den finansiella kollapsen, som fick varumärket att förklara sig i konkurs 1978.

Lamborghini, märkets historia och dess vändpunkt inträffade när man designade en av de vackraste sportbilarna i världen.

Ett genombrottsår var 1987, när märket kom under Chryslerkoncernens vård. Det var då, som ett resultat av 3 års intensivt design- och tekniskt arbete, Diablo-modellen, identifierad som den snabbaste bilen i världen, lanserades 1990.

lamborghini sann berättelse
Foto: http://www.austinmotorscene.com

Idag är ägaren till märket Lamborghini Audi AG, och märkets historia skapas hela tiden på nytt. Tidens gång har inte hindrat dess popularitet eller prestige, vad mer – det har till och med stärkt dem, vilket kan bekräftas av sanna entusiaster av detta märke.

lyxig lambobil

Man kan prata mycket om den här bilen, bråka och utbyta åsikter, men en sak är säker – Lamborghini väcker stor lust!

Spara

Spara