“Les Gastons Vuitton Gourmette”

Les Gastons Vuitton Gourmette
Foto elle.com

“Les Gastons Vuitton Gourmette” – det är inte bara ett namn, det är en inbjudan till en exklusiv resa genom historien och stilen för varumärket Louis Vuitton. Denna unika linje av smycken, skapad av den ojämförliga Francesca Amfitheatrof, är en hyllning till arvet från Gaston-Louis Vuitton, den tredje generationens arvtagare som varumärket har att tacka för sin unika karaktär. Den sista delen av namnet, löst översatt, kan betyda både små smycken och en subtil attityd eller elegant livsstil. Denna Louis Vuitton herrlinje kombinerar båda definitionerna i en perfekt dans av elegans och sätter nya standarder för elegans för den moderna mannen.

I jakten på inspiration

Författaren till den nya raden av herrsmycken är Francesca Amfitheatrof, Louis Vuittons konstnärliga ledare för klockor och smycken. Hon är också en känd smyckesdesigner, känd för sin extraordinära talang och unika känsla för stil. Hennes verk är en symbol för innovation och elegans och vinner erkännande på den globala modemarknaden. Som konstnärlig ledare för Amfitheatrof fortsätter han sin passion och skapar unika kollektioner som berikar modevärlden med nya bestämningsfaktorer för stil och skönhet. När hon började leta efter inspiration till sin debutkollektion för herrsmycken, tittade hon inte på populära artister, kändisar eller influencers.

Louis Vuitton vänder sig mot herrsmycken
Foto panorama.it

Istället fokuserade hennes uppmärksamhet på rötterna till varumärket Louis Vuitton, där hon hittade inspiration i Vuitton-familjens historia och arv. Hennes utforskning ledde till den ensamma tredje generationens arvtagare som så småningom tog kontroll över varumärket: Gaston-Louis Vuitton. Och det var hans berättelse som blev utgångspunkten för skapelsen. Amfitheatrof, inspirerad av märkets rötter, inkorporerade en subtil dos av det förflutna i det och skapade moderna mästerverk som pryder eleganta män.

En bortglömd medlem av familjen Vuitton

Han föddes 1883, som barnbarnsbarn till grundaren av varumärket i spelade en nyckelroll i företagets utveckling under 1900-talet. Han var ansvarig för många innovationer inom området bagage och resor. Det var hans ansträngningar som ledde till spridningen av distinkta mönster och produktionstekniker, som LV-monogrammet. Dessutom utökade Gaston varumärket, introducerade nya produktlinjer och expanderade till internationella marknader.

Det finns lite information om hans liv, men företaget betonar ofta att han tog med sin unika, roliga stil till produktionen av läderprodukter. Även om han inte hade någon avkomma, antyder fotot av honom som en äldre man med mustasch, nickande mot kameran med båda händerna, en lekfull inställning till livet. “Hans far och farfar var seriösa affärsmän, men Gaston var en kreativ karaktär, full av humor och ironi.” – sa Francesca Amfitheatrof i en intervju. “Jag tror att den här aspekten är väldigt attraktiv för unga konsumenter idag. När allt kommer omkring, Det finns en liten Gaston i var och en av oss.” Hängen i hans senaste smyckekollektion, kallad Les Gastons Vuitton, fortsätter detta arv och ger en modern referens till hans excentriska idéer

“Les Gastons Vuitton Gourmette” – Det första riktiga förhållningssättet till mäns smycken

Bortsett från några könslösa höga smyckesdesigner, markerar de 18 nya smyckena i kollektionen varumärkets första officiella inhopp i herrsmycken. Amfitheatrof betonade att även om projekten riktar sig till män så kan de vara för alla. “Jag ville skapa något så universellt och avslappnat som jeans” – förklarade hon med hänvisning till fyra element gjorda av blått titan och gult guld: ett halsband i form av ett hänge, en ring med ett pusselmotiv och ett hänge med en serietecknares penna dekorerad med ett graverat LV-monogram.

Nya Les Gastons Vuitton Gourmette smycken för män
Foto panorama.it

Monogrammotivet integrerades i stiftet och en enda del av resväskan, vilket inspirerade diamantinställningen som användes i örhängen, hänge och kedjearmband. Produktpriserna kommer att variera från 1 900 EUR för ett örhänge till 145 000 EUR för ett gourmethalsband. Den sista den är gjord av vitguld, dekorerad med 13-karats pavédiamanter och laserskuren. Kollektionen “Les Gastons Vuitton Gourmette” kommer att finnas på herr- och lyxsmyckensavdelningarna i märkets butiker.