Lyx genom ögonen på Generation Z. De 10 mest populära varumärkena på Instagram

Berlin 3908953 1920
foto: Pixabay

Framtida trender kommer att bestämmas – om de inte redan har bestämts – av unga människor, och en av bestämningsfaktorerna för Generation Z:s godkännande eller ogillande av vad som helst är mängden interaktion på sociala medier. På så sätt kan vi enkelt kolla vilka varumärken som är mest populära bland unga. Här är de 10 mest populära varumärkena sett till antal följare på Instagram.

Instagram har blivit en av de ledande sociala medieplattformarna – vid sidan av Facebook, X (tidigare Twitter) och TikTok. Detta är det medium som förmodligen mest förknippas med den sk influencers, det vill säga personer som lockar mängder av andra användare med sitt arbete. Influencers kan inte bara tjäna så mycket på Instagram att de kan förbli självförsörjande och glömma vanligt arbete, utan de kan till och med tjäna en förmögenhet genom att samla in hundratusentals dollar för ett foto. Attention är den valuta som har högst växelkurs nuförtiden.

Vilka lyxmärken är mest populära bland den unga generationen?

För marknadsavdelningarna för enskilda varumärken har detta varit självklart under mycket lång tid. Således konkurrerar konkurrerande företag inte bara på marknaden utan också på Internet och kämpar om konsumenternas uppmärksamhet. Det är också så de kan nå de yngsta generationerna, eftersom unga är mest aktiva på sociala medier. Genom att titta på statistiken för anhängare av profilerna för kända lyxmärken kan vi enkelt kontrollera vilka som är mest populära bland Generation Z. Här är rankningen:

#1 Chanel (59,4 miljoner följare)

Chanel är på första plats av en anledning. Företagets marknadsavdelning kunde skapa intrycket av en fysisk boutique på sin Instagram-profil, där användare av plattformen nästan kan få lust att shoppa – och det är just det som är meningen.

Chanel 6389417 640
foto: Pixabay

#2 Louis Vuitton (55 miljoner följare)

Louis Vuitton följer inte trender, Louis Vuitton sätter dem! Så han försöker få kontakt med den unga generationen på sociala medier och tydligen gör han det bra. LV:s Insta-profil följs av 55 miljoner användare. Liksom andra varumärken samarbetar Louis Vuitton med influencers som ytterligare ökar den galna räckvidden för lyxindustrijättens profil.

Ficka 950930 1280
foto: Pixabay

#3 Gucci (52,7 miljoner följare)

Ingen överraskning. Under de senaste åren har Gucci varit ett obestridt fenomen bland generationer på väg in i vuxenlivet. Gucci-väskor och bälten har varit och är fortfarande synonyma med prestige, åtminstone bland generation Z. Märkets extraordinära popularitet i sociala medier bekräftar bara dess position. Det är konstigt att Gucci bara var på tredje plats.

Kaffe 1497607 1280
foto: Pixabay

#4 Dior (45,5 miljoner följare)

Diors Instagram-profil handlar inte bara om marknadsföring och marknadsföring, utan också… utbildning. Varumärket presenterar högkvalitativa bilder, blandar visuella upplevelser med storytelling och stimulerande inflytande från influencers och kändisar. Men det är inte allt. Dior är inte heller blyg för att visa hur trender skapas bakom kulisserna, erbjuda inblickar bakom kulisserna på designprocessen och intrikat hantverk.

Armbandsur 6729922 1280
foto: Pixabay

#5 Prada (33,3 miljoner följare)

“The Devil Wears Prada” och Generation Z – i sammanhanget – skulle inte tveka att skriva på ett kontrakt. De monumentala 33 miljoner följare bevisar att Prada kommer att vara en modejätte under lång tid.

Skor 6573229 1280
foto: Pixabay

De återstående platserna var:

#6 Dolce & Gabbana (30,8 miljoner följare)

#7 Versace (30 miljoner)

#8 Fendi (21,2 miljoner följare)

#9 Emporio Armani (20,2 miljoner följare)

#10 Burberry (20,1 miljoner följare)