Rolex-märket – schweizisk lust hos män
För vissa är det trösten med ägodelar, för andra är det ett lugnt liv, kanske berömmelse. Bara vi själva vet vad ordet lyx är och hur många associationer det väcker. Men helt klart har ett varumärke i världen myntat denna spännande fras. Rolex märke det vi pratar om här betyder lika mycket för varje kille som önskan och detta är inte en överdrift.
Varför är detta namn så tydligt förknippat med något mycket elit?
Är det här långsiktiga marknadsföringsinsatser eller kanske en typisk manlig fascination för något som inte är för alla? Svaret – precis som själva frågan – är inte lätt, eftersom många faktorer bidrog till framgången.
Det förefaller mig som att varumärket Rolex framför allt är en symbol i klocktillverkningens historia. En extraordinär och heroisk pionjär som förlitade sig på sina idéer och teknologier som var ojordiska för den tiden.
1926 gjordes en milstolpe i klockornas historia, då klockan var innesluten i ett vattentätt och dammtätt fodral och kallade den Oyster. Naturligtvis trodde inte alla att en sådan innovation kunde produceras, så Rolex-märket bestämde sig för att använda den.
Ett år efter den första produktionen visade sig klockan vara helt vattentät med hjälp av en ung Mercedes-simmare vid namn Gleitze. I 10 timmar simmade våghalsen i kanalen med produkten Rolex och klockan överlevde det vågade försöket i perfekt skick.
Det är därför som varumärket Rolex är en föregångare och en riktig gladiator, vilket få människor minns idag!
Efter ett lyckat försök att flyta i kanalen följde företaget upp denna impuls. Dess marknadsföring innehöll kända idrottare och ännu djärvare prestationer, naturligtvis allt i bakgrunden med Rolex-klockor.
Förutom faktumet att flyga över Everest, låt oss fokusera ett ögonblick på försöket att slå hastighetsrekordet. 1935 satte Sir Malcolm Campbell, en av världens snabbaste förare, ett rekord på 300 miles per timme, eller cirka 485 km/h, landhastighet vid Bonneville Salt Flats i Utah.
Som du gissade bar han denna schweiziska elitklocka, och Rolex-märket firade ännu en framgång.
Det fanns många fler liknande framgångar, som den första självuppdragande klockan, Datejust. 1945 var detta något ovanligt och väldigt nyskapande. Idag måste varumärket Rolex för att existera konkurrera med många mycket bra företag.
Om så bara av en mycket enkel anledning är Rolex-klockor inte längre handgjorda. Vilket många finsmakare anser är en svaghet.
Detta ändrar inte det faktum att Rolex-märket, enligt de senaste resultaten från Reputation Institute, är det mest kända företaget i världen.I deras ranking kom det först i staden och det är en tydlig signal vem som delar ut korten här.
Folk älskar Rolex för vad det är och ingenting kommer att ändra på det snart.
Lämna en kommentar