Mästarna av duken – en ranking av de mest uppskattade samtida målarna

Mästarna av duken Ranking av de mest uppskattade samtida målarna
foto: artsy.net

65 miljarder dollar – så mycket var den globala konstmarknaden värd år 2024, och segmentet för samtida konst växte med 10 % jämfört med året innan. Upptäck rankingen av de mest uppskattade samtida målarna.

Du undrar säkert varför du skulle bry dig om det här? Det är inte längre så att konst bara är ett område för samlare med förmögenheter som gått i arv i generationer. Idag är listan över samtida målare mycket mer än bara snobbigt småprat över ett glas vin.

Jag minns fortfarande hysterin på Sotheby’s auktion när två telefonbudgivare kämpade om en Cy Twombly-duk. Budgivningen varade kanske tio minuter, men spänningen var som på ett kasino. Till slut betalade någon 46 miljoner för något som såg ut som ett barns klotter. Men det där “klottret” visade sig vara en bättre investering än de flesta techaktier.

Sotheby's Blog

foto: artsy.net

Rankning av de mest uppskattade samtida målarna – konst med stort K

Konstmarknaden har slutat vara en elitklubb för äldre herrar i kostym. Allt fler unga kvinnliga investerare ger sig in i branschen, och idag utgör kvinnor 40 % av platserna på de främsta topplistorna. Det är ingen slump – det är en revolution som förändrar hela branschen.

Egentligen har rankingen av samtida målare blivit något av ett börsindex. Men istället för aktier har vi penslar, och istället för kvartalsrapporter – utställningar på prestigefyllda gallerier. Vissa namn stiger i värde som kryptovalutor, andra faller snabbare än man hinner säga “spekulationsbubbla”.

Varför händer allt detta just nu? För att samtidskonsten har blivit tillgänglig. Instagram har förändrat hur vi upptäcker talanger. Onlineplattformar gör det möjligt att köpa verk för några tusen, inte miljoner. Och den unga generationen ser konst som ett alternativ till traditionella investeringar.

I den här artikeln tittar vi närmare på tre nyckelaspekter av detta fenomen. För det första – hur sådana rankingar egentligen skapas och vilka kriterier som väger tyngst. För det andra – vem som idag styr i den samtida konstvärlden och varför just dessa namn. För det tredje – hur dessa rankingar påverkar hela branschens framtid och vad det betyder för vanliga människor.

Innan vi går in på detaljerade kriterier och metodik är det värt att förstå att vi inte talar om abstrakta estetiska begrepp här.

Bakom kulisserna av listan – kriterier och källor för bedömning av målare

Jag minns den där dagen på Christie’s när Hockneys “Simmande kvinnor” gick under klubban. Rummet tystnade för 90 miljoner dollar. Men gör det automatiskt honom till den viktigaste målaren? Inte riktigt.

Vår lista bygger på fyra huvudkriterier. Auktionsomsättning är den mest påtagliga indikatorn – det är lätt att mäta att Picasso genererar hundratals miljoner årligen på auktioner. Kritikererkännande bedömer vi genom prestigefyllda priser och recensioner i “Artforum” eller “Flash Art”. Kulturellt inflytande? Det handlar om hur ofta en konstnärs verk dyker upp i läroböcker eller inspirerar andra områden. Och medial popularitet följer vi genom omnämnanden i pressen och sociala medier.

KriteriumVikt (%)
Auktionsomsättning35 %
Kritikernas erkännande25 %
Kulturellt inflytande25 %
Medial popularitet15 %

Vi samlar in data från flera källor:

• Artprice – en global databas över auktionsresultat

Sotheby’s och Christie’s – försäljningsrapporter

• Brandwatch och liknande analysverktyg

• Citeringsindex i konsttidskrifter

Intressant nog har dessa rankingar en politisk bakgrund. På 1950-talet främjade CIA medvetet amerikansk abstrakt konst som ”fri konst” i kontrast till sovjetisk realism. Jackson Pollock blev inte känd av en slump. Idag agerar stora gallerier och samlare på liknande sätt – deras val formar marknaden.

Jackson Pollock Konstnär

foto: life.com

Vi uppdaterar data varje kvartal, eftersom konstmarknaden förändras i rasande takt. En enda utställning på MoMA kan fördubbla en konstnärs värde på bara några månader. Därför har vi infört ett viktsystem – så att en enskild spektakulär försäljning inte dominerar helheten.

Det ska sägas att metoden inte är perfekt. Hur mäter man Van Goghs inflytande, när han bara sålde en tavla under sin livstid? Eller hur jämför man Renoir med Banksy? Det är lite som att jämföra äpplen och apelsiner, men åtminstone har vi tydliga spelregler.

Med tydliga kriterier är det dags att avslöja namnen…

De mest uppskattade samtida målarna 2025 – topp 10 och korta porträtt

Rankingen förändras från år till år och 2025 är inget undantag. Den här gången bjuder listan på några överraskningar, även om vissa namn fortfarande håller sig kvar.

Placering | Konstnär | Land | Stil | Auktionsrekord (USD)

  1. | Gerhard Richter | Tyskland | Fotorealism/abstraktion | 46 300 000
  2. | David Hockney | Storbritannien | Popkonst/landskap | 90 300 000
  3. | Jeff Koons | USA | Nyklassicism | 91 100 000
  4. | Yayoi Kusama | Japan | Konceptkonst | 7 100 000
  5. | Kerry James Marshall | USA | Figurativ | 21 100 000
  6. | Adrian Ghenie | Rumänien | Neoexpressionism | 9 700 000
  7. | Cecily Brown | Storbritannien | Abstrakt expressionism | 6 900 000
  8. | Peter Doig | Skottland | Surrealistiska landskap | 39 900 000
  9. | Amy Sillman | USA | Gestmålning | 1 800 000
  10. | Liu Ye | Kina | Samtida realism | 8 300 000

Richter dominerar fortfarande, även om hans position inte längre är lika självklar som förr. Hockney slår däremot auktionsrekord – resultatet från 2018 imponerar fortfarande. Kusamas höga placering kan förvåna, men hennes prickar och oändligheter är nu ett verkligt marknadsfenomen.

Gerhard Richter Målare

fot. commons.wikimedia.org

Marshall förtjänar särskild uppmärksamhet. Hans målningar om afroamerikanska erfarenheter får allt större erkännande bland samlare. Ghenie representerar det östeuropeiska perspektivet – hans mörka, förvrängda porträtt fångar vår tids anda.

Kerry James Marshall Målare

fot. theguardian.com

Brown är en av få kvinnor som tar sig in i marknadens absoluta toppskikt. Hennes abstrakta kompositioner balanserar mellan kontroll och kaos. Doig målar som i en dröm – hans landskap känns bekanta men är samtidigt helt påhittade.

Cecily Brown Blog

fot. artsy.net

Sillman representerar en yngre generation, även om hennes priser ännu inte når upp till resten av gruppen. Liu Ye avslutar listan som representant för den kinesiska konstscenen – hans verk förenar västerländsk ikonografi med asiatisk känslighet.

Vem är Liu Ye

fot. asianwiki.com

Listan visar på viss mångfald. Fyra kvinnor finns med, vilket är ett bra resultat för denna marknad. Geografiskt dominerar USA och Europa, men även Asien har sin representation.

Det sammanlagda värdet av dessa tio konstnärers rekordförsäljningar överstiger 320 miljoner dollar. Det visar på omfattningen av dagens konstmarknad – summor som för bara tio år sedan verkade helt orealistiska.

Vad betyder dessa resultat för marknaden och för samlare?

Med penseln mot framtiden – hur rankingen kommer att påverka marknaden och dina beslut

Har du funderat på hur den här rankingen kan förändra ditt sätt att se på konst? Det har jag. Jag ser flera trender här som verkligen kan vända marknaden upp och ner.

Framför allt är den asiatiska vågen ostoppbar. Samlare från Kina och Korea betalar allt mer, och deras konstnärer får ökat inflytande. Det betyder att pengarna kommer att strömma ditåt. Om du har verk från den regionen – håll fast vid dem. Men var försiktig – det kan också innebära att europeiska konstnärer blir mer prisvärda.

Jag tänker på en vän till mig som just nu överväger seriösa investeringar i samtidskonst. Hon har redan några mindre verk, men vill ta nästa steg. För sådana personer har jag tre konkreta råd:

  1. Börja med regioner som ofta underskattas i rankingen – Östeuropa eller Sydamerika är verkliga skatter som väntar på att bli upptäckta.
  2. Satsa på unga kvinnliga konstnärer under 35 år – de har ofta ett fräschare perspektiv och förstår samtida frågor bättre.
  3. Följ onlinegallerier och lokala marknader, inte bara stora auktioner – där hittar du riktiga guldkorn till rimliga priser.

Och nu om vad som väntar. Konstmarknaden förväntas nå 100 miljarder dollar till år 2030 – en otrolig tillväxttakt. AI-genererad konst är inte längre bara ett experiment, utan har blivit verklighet. Vissa säger att det inte är riktig konst, men priserna stiger.

Ekologiska teman och hållbar utveckling är en annan trend. Kvinnliga konstnärer tar allt oftare upp klimatfrågor och använder återvunnet material. Det är inte bara en trend – det är ett svar på världens verkliga problem.

Ärligt talat har jag ibland svårt att hänga med i alla dessa förändringar. Men en sak är säker – konsten har alltid varit en spegel av sin tid. Nu visar den oss en digital, global värld full av miljöutmaningar.

Konstverk Utställning

foto: contrado.co.uk

Vill du hålla dig uppdaterad, följ inte bara priserna utan också de teman som dagens konstnärer tar upp. Det är de som kommer att forma morgondagens marknad.

Juridisk notis: Informationen ovan är avsedd för utbildningsändamål och utgör inte investeringsrådgivning.

Nadia

redaktör konst & lifestyle

Luxury Blog