Mer mode, mindre provokationer – en ny era av Balenciaga
Som vi vet glömmer branschen inte länge. Några månader har gått sedan skandalen relaterade till varumärkets olämpliga kampanj, som nästan förstörde den i hela världens ögon. Rubriker som anklagar varumärket för att främja pedofiler är fortfarande heta. På grund av detta drog sig Balenciaga, efter att ha dragit tillbaka kampanjen och utfärdat en officiell ursäkt, från media under en tid. Vissa antog till och med att detta var slutet för det ikoniska varumärket.
Märket dök upp på Paris Fashion Week, fullt medveten om att hela modevärlden väntade på att det skulle glida upp. Och det var därför hon den här gången bestämde sig för att gå för minimalism. Den spektakulära standardatmosfären i showen ersattes av en enkel scenografi. Huvudfokus låg på kläder. “Mode har blivit en form av underhållning, men ofta överskuggar denna del dess väsen” – sa en av lapparna som lämnades vid utställningsplatserna till gästerna. Kan Balenciaga vara på väg mot försoning? Eller kanske det bara är en ren mediestrategi för att avleda uppmärksamheten från sitt nuvarande rykte?
En outgrundlig bild
Långt före förra årets skandal var Balenciaga känt som ett varumärke känt för att tänja på modegränserna. Presenterar din experimentell design som sneakers från kollektionen “Full Destroyed”. fick en mycket blandad respons. Icke desto mindre, när det gäller omsättning och sålda produkter, verkade denna image tjäna varumärket. Nästan varje Balenciaga-experiment , slutade med att varje enskild bit såldes slut. Det är också värt att notera att konsumenterna var villiga att betala astronomiska belopp för de presenterade kläderna och accessoarerna, som mycket ofta var medvetet förvrängda.
Och fast länge etiketten sålde bättre än själva produkten, den senaste kampanjen satte stopp för dessa experiment. Balenciaga, som vanligtvis chockade, gick den här gången över gränsen för social acceptans. Så det verkar som Med min milda återkomst och showens helt nya karaktär vill jag rehabilitera mig själv i människors ögon. Att ge upp kontroversiella verktyg kan verkligen vara början på detta. Men kan Balenciaga fortfarande vara samma märke, med betoning på enkelhet snarare än originalitet? Det får vi nog veta snart.
Hur såg Balenciaga höst/vinter 2023-kollektionen ut?
Som vi sa, under Paris modeveckavarumärket gav upp dramatiska lösningar, som en löprunda i leran eller en iscensatt snöstorm. Den här säsongen var uppsättningen minimalistisk, och själva catwalken visade sig vara en ren elfenbensmatta. Själva showen var ett eventutrymme i köpcentret Carrousel du Louvre, som fungerade som en frekvent plats för modevisningar fram till början av 2000-talet.
Den nuvarande kreativa chefen, Demna Gvasalia, visar att varumärket fortfarande har mycket att presentera rent klädsidan. Kollektionen innehöll 54 stilar . Det fanns tydligt skräddarsydda kostymer, aftonklänningar och en ny handväska som heter Huge Bag. Man kunde se delikata och feminina accenter som gjorde kollektionen mer mänsklig och trevlig att lyssna på.
Trots detta emanerade det fortfarande märkets anda, med klassiska motiv som: höghalsade paljettklänningar, boxiga skinnjackor, enorma lager av denim och solglasögon med bugögda.
Modeller gick längs banan klädda i en lite lekfull blandning blommiga klänningar, karaktäristiskt strukturerat skrädderi och inslag hämtade direkt från street fashion. Märkets streetwear-inflytande var synligt, till exempel, i tillägget av en hoodie med uppblåsta former insydda i ärmarna. Hela showen ackompanjerades av lugna pianotoner, som blev mer och mer elektroniska allt eftersom showen fortsatte.
“Tanken var att vara 200 procent jag,” sa Demna till reportrar bakom scenen efter showen. “Min avsikt var att rensa upp det, redigera det till den punkt där det talar för sig självt.” Showen som presenterades av Balenciage var verkligen ett steg i att reparera varumärkets skadade image. Förhoppningsvis inte den sista.
Lämna en kommentar