Louis Vuitton mikroskopisk handväska
Allt oftare inom modebranschen ser vi varumärken som experimenterar med sina produkter. Vi hör bland annat om rekordförsäljning av den numera berömda Balenciaga “Full Destroyed”-modellen – helt enkelt ett par smutsiga, slitna sneakers. Vi ser hur gränserna för vad mode faktiskt är hela tiden flyttas. En av sådana innovationer som vi nyligen har haft möjlighet att uppleva är som mäter mindre än 0,03 tum bred, den mikroskopiska Louis Vuitton-handväskan. Väskan, även om den var kontroversiell i sitt format, såldes på auktion i över $60 000. Så det har återigen blossat upp en debatt i media om vad som fortfarande är en fascinerande nyhet och vad som är ett falskt marknadsföringsknep?
Ett kreativt experiment
Louis Vuitton, som ville skapa en produkt som aldrig har funnits tidigare, inledde samarbete med ett amerikanskt kreativt företag känt för att skapa okonventionella och innovativa projekt. MSCHF, som företaget använder en förkortning, kombinerar element av konst, mode, popkultur och teknisk innovation i sin verksamhet. Deras projekt är ofta provocerande och väcker diskussion i medievärlden. En av de mest kända var “The Holy Bible”-projektet. Som en del av det skapade gruppen en begränsad serie av sportskor Nike Air Max 97. Skorna skilde sig från den klassiska modellen bara genom att de hade bibelsidor limmade på sulorna.
Valet av detta konstnärliga kollektiv är utan tvekan ett intressant drag från det lyxiga modehuset. Kevin Wiesner, kreativ chef för MSCHF, uppgav själv att han anser att “påsen” är det “ett roligt föremål eftersom det kommer från något strikt funktionellt”. Varumärket förklarar att man ville ändra det traditionella konceptet med en handväska och reducera den till en smyckesfunktion. Faktum är att den mikroskopiska storleken på Louis Vuitton-väskan påminner om smycken, men hur är det med dess funktionalitet?
Louis Vuitton mikroskopisk väska – vad var processen för att skapa den?
MSCHF-gruppen döpte deras skapelse “Mikroskopisk handväska” (Luis Vuitton mikroskopisk handväska), hävdar att den är tillräckligt smal för att passera genom ett nålsöga och är mindre än ett korn havssalt. Knappt synlig för det mänskliga ögat är den fluorescerande gulgröna väskan baserad på den populära Louis Vuitton-designen, den berömda OnTheGo-väskan. Den gjordes med tvåfotonpolymerisation, en produktionsteknik som används för att 3D-printa plastdelar i mikroskala. Den såldes speciellt tillsammans med ett mikroskop försett med en digital display, genom vilken det gick att se väskan i lite större format. Först då dök det karakteristiska “LV”-monogrammet upp på dess yta.
Själva väskmodellen “OnTheGo” har strukturen som en väska, det vill säga en stor väska som bärs på axeln. Kännetecknad av rektangulär form och gjord av högkvalitativt läder eller material monogram med märket Louis Vuitton. Väskan har ett rymligt huvudfack som stängs med dragkedja och har ofta även innerfickor som hjälper till att organisera innehållet. Den är populär på grund av sin kapacitet, snygga design och igenkännliga Louis Vuitton märkesdetaljer som t.ex karakteristiska monogram, Damiermönster eller detaljer av naturläder.
Liten väska, stort pris
‘OnTheGo’-väskan säljs för närvarande i sin fulla storlek för mellan $3 100 och $4 300. Dess mikroskopiska version, bjuds ut på auktion av Joopiter, ett onlineauktionshus grundat av Pharrell Williams, såldes för $63,750. Skillnaden i pris orsakade en hel storm på Internet. Internetanvändare blev upprörda över det absurda beloppet för en sådan opraktisk vara och uttryckte ogynnsamma åsikter i media om modehusets senaste koncept.
“När ett en gång funktionellt föremål som en handväska blir mindre och mindre, blir dess status som föremål mer och mer abstrakt tills det enbart blir ett varumärke. Tidigare små läderhandväskor krävde fortfarande en hand för att bära dem – de blev dysfunktionella, obekväma för sin “användare”. Den mikroskopiska handväskan tar detta till sitt logiska slut. Ett praktiskt föremål reduceras till smycken och all dess förmodade funktion avdunstar; i fallet med lyxartiklar tillhör nyttan änglar” – skrev varumärket som svar på alla negativa kommentarer om den nya produkten.
Det verkar som att den mikroskopiska väskan är en vink till innovation och tekniska nyheter. Det har verkligen blivit föremål för en livlig diskussion om modets funktionalitet, som har pågått under lång tid. Kanske vill Louis Vuitton med den här produkten visa att gränsen mellan vad som är moderikt rör sig tillsammans med konsumenternas preferenser. Och slutligen, någon köpte den här lilla väskan och betalade en stor summa pengar för den.
Lämna en kommentar