Berättelsen om Miuccia Prada – kvinnlig intuition eller manlig styrka?
Prestigefyllt, globalt, extraordinärt i hela sitt väsen och unikt – det är vad det är berättelsen om Miuccia Prada, en kvinna värd att beundra inte bara på grund av sin extraordinära talang, utan också gåvan att driva ett företag.
Miuccia Pradas historia är lika mångskiftande som modernt mode
Det faktum att Miuccia Prada anses vara en av de mest kända och respekterade formgivarna inte bara i Italien, utan också runt om i världen, förvånar ingen idag. Men dess rika historia är inte begränsad bara till modevärlden. Prada är statsvetare till utbildning och använde en gång sitt namn – Maria Bianchi.
Hon ändrade dem till de nuvarande på 1980-talet. Känd designer hon har också otroliga färdigheter i att förvandla sig till en mime – den förmågan fick hon under sina studier och äventyr med Piccoloteatern.
Miuccia Pradas historia är full av experiment av alla slag.
Miuccia Prada upptäcker sin passion för moderna material ett år efter att hon tagit över företaget. Det är då nya och tidigare osynliga produkter dyker upp på marknaden – ryggsäckar och väskor utan logotyp skapad av designern, gjorda av syntetisk pocononylon.
Den verkliga hiten visar sig dock vara skapandet av ryggsäckar med en triangulär logotyp och en smakfull kedja som möter eleganta smaker. Premiären för den extremt populära produkten ägde rum 1985. Och här bör det noteras att framgången inte kom precis så, direkt.
Miuccia Prada har lett ett modeföretag med ett av de mest kända varumärkena i världen sedan 1978. I familjeföretaget som grundats av hans farfar är han ansvarig för kreativa beslut.
Historien om Miuccia Prada bevisar att det inte krävs mycket för att vara en av de 30 mest inflytelserika kvinnorna i Europa. Allt du behöver är passion, omfattande kunskap, designkänsla och tur. Den berömda designern och affärskvinnan har definitivt ingen brist på alla dessa.
Nuförtiden anses produkter som bär varumärket Prada fortfarande vara mycket smakfulla, raffinerade och lyxiga. Det är inte konstigt att de ständigt dominerar önskelistorna hos moderna, självsäkra och medvetna om sin attraktionskraft kvinnor som vill vara på modet i ordets fullaste bemärkelse.
Lämna en kommentar