Moncler Genius x Rick Owens, Jay-Z och Mercedes-Benz?
Det italienska lyxmärket Moncler startar 2023 med råge. Den 20 februari, under London Fashion Week, kommer hon att presentera sig själv i en show med titeln “The art of Genius”. Han bjuder in tre partners från musikbranschen till sitt originalprojekt – Roc Nation, Jay-Z, Alicia Keys och Pharrell Williams, samt riktiga jättar i deras branscher: Adidas Originals, Palm Angels och Mercedes-Benz. Hela modevärlden väntar på detta event. Det råder ingen tvekan om att namn av så stor kropp kommer att bidra till att ta varumärket till kreativa höjder. Men varifrån kom idén till Moncler Genius-projektet och hur passar de nämnda medskaparna in i hela det här pusslet?
Moncler Genius, eller hur varumärket är före sin tid
Moncler Genius är ett projekt med tradition. Det började 2018 när VD Remo Ruffini bjöd in inflytelserika designers och tänkare att samarbeta. Detta resulterade i månatliga insamlingar fulla av ovanliga projekt. Och även om märkets nya väg till en början ansågs vara för ambitiös, fungerar denna produktionsmetod fortfarande bra idag. Moncler Genius samlingar förlorar verkligen inte sin fräschör. Intressant nog står Moncler Genius för närvarande för 5 till 10 procent av varumärkets totala försäljning.
Vi kan säga så Ruffini Tack vare sin kreativitet och öppenhet mot industrier skapade han det första kollektiva utrymmet för samarbete inom modeområdet. Och den här maskinen verkar inte stanna: “2023 går vi in i en ny fas för Moncler Genius” – det är orden från märkets direktör och VD. Och så har vi ännu ett evenemang för att fira denna vackra idé. Showen kommer att äga rum om mindre än 2 veckor i ett stort utrymme för att organisera massevenemang – “The Olympia London”.
Årets stjärnval
Det kan inte förnekas att varumärket i år kommer att åtföljas av stora figurer som representerar väldigt olika branscher. Några av dem hade redan haft kontakt med Monclers arbete. Williams var en av märkets första och samarbetspartners, medan Alicia Keys skötte den digitala presentationen av Moncler Genius 2021. Mercedes-Benz har en intressant plats i allt detta. Även om detta företag har en lång tradition av att sponsra modeveckor, har det aldrig förekommit på deras scheman tidigare.
Det betyder dock inte att modet har trängts i bakgrunden. Återkommande branschpartners är Hiroshi Fujiwaras Frgmt och Palm Angels, ett parisiskt streetwear-märke grundat av den tidigare konstnärliga ledaren Moncler Francesco Ragazzi. Under London Modevecka Andra varumärken kommer också att presentera sina koncept tillsammans med Moncler. Bland dem Adidas Originals och Salehe Bembury, samt den extraordinära designern Rick Owens. Hans installation dök upp på Moncler-mässan i februari 2020.
Även om märket inte avslöjar vad vi kan förvänta oss av kollektionen med en så färgstark rollbesättning, försöker media avslöja några kort. För nu sa Moncler att var och en av bidragsgivarna kommer att “presentera uppslukande upplevelser och föreställningar som representerar deras kreativa visioner.” Det finns dock ingen officiell information om Jay-Z, Keys eller Williams – eller så kommer andra musikalartister att uppträda live under evenemanget.
Å ena sidan kan vi förvänta oss extraordinära modeupplevelser, å andra sidan har märkets design länge gått utanför modets gränser. Denna betoning på samskapande i sig verkar innebära att nya produkter, oavsett om det gäller ljud, transport eller andra kategorier, kommer att produceras av alla inblandade parter, inte bara varumärket i sig. Moncler skapar kläder i linje med sina egna idéer. De tror också att deras nuvarande arbetsform kommer att tillåta dem att skapa något som varje varumärke inte skulle kunna uppnå på egen hand.
Lämna en kommentar