Paris väcktes till liv – Balenciaga Resort 2024
Balenciaga, ett varumärke som gillar att överraska, och inte alltid på ett positivt sätt. Känd för henne distinkt och djärv design, kännetecknas ofta av överdimensionerade silhuetter, oväntade proportioner och en blandning av streetwear och high fashion influenser.Balenciaga Resort 2024 Collection det är inte heller en vanlig samling, och dess format är verkligen något nyskapande. Med sitt senaste projekt, varumärket det utstrålar en estetik relaterad till stadsliv och rörlighet. Och allt detta under födelseplatsen för märkets huvudkontor i Paris 1937.
Efter många skandaler där hon stod i centrum Balenciaga, under en tid verkar varumärket framgångsrikt ha förbättrat sin image. Och så, trots en tillfällig nedgång i medias godkännande, har den fortfarande en stark position på marknaden för lyxmode. Det har utvecklats konsekvent sedan 2015 under kreativ ledning Demny Gvasalia, som introducerade ett fräscht, modernt förhållningssätt till mode i förväg. Demna överraskade och gladde oss även i år. Vad är egentligen Balenciaga Resort 2024-kollektionen?
Ovanlig vardag
Varumärket är känt för sina extremt spektakulära shower, fulla av panache och specialeffekter. Ett perfekt exempel skulle vara showen vår/sommar 2023, en landningsbana som fastnat i lera. Men denna gång bestämde sig Balenciaga för att gå utanför boxen ännu en gång och presentera sin kollektion på ett lite annorlunda sätt. Så hon lanserade sin Resort 2024 “Capital B”-kollektion via en time-lapse-video och i den modeller tog på sig rollen som förbipasserande som utförde sina dagliga aktiviteter i sofistikerade kläder.
Intressant nog fångas fotgängarna när de flätas samman med varandra, men inte interagerar. De reagerar inte heller på stimuli från omvärlden, som sol eller regn. Filmen fångar perfekt Paris-rytmen, vissa människor pratar med vänner, andra går och åter andra levererar paket. Demna, inspirerad av gatans energi, placerar modeller på trottoaren och poserar som affärsmän, upptagna kurirer eller studenter. Han observerar deras dagliga rytm och skapar ett kalejdoskop av fragment från vardagen. Designern bestämde sig för att symboliskt fånga den ikoniska Le Dix, som förblir orörd även när tiden och livet utanför fortsätter.
Balenciaga Resort 2024 – varumärkets anda insvept i stadens fasader
Den fem minuter långa filmen regisserades i en kontinuerlig tagning av Mau Morgó. Denna typ av marknadsföring av kollektionen är avsedd att betona att Balenciaga “Capital B” är till för alla, var som helst och när som helst. Oavsett om solen skiner på himlen, om det regnar, om du precis kliver av bussen, korsar gatan med fulla väskor eller rusar till ett möte, Balenciaga erbjuder dig kläder som skickligt kombinerar banan med din vardagsgarderob.
Det kan dock med rätta noteras att de svartklädda siluetterna som poserar på Paris pittoreska balkonger inte direkt matchar filmens vårestetik. De är karaktärer utan tvekan skapade av Demna, som återigen lyckades smuggla Balenciaga – sensuell, men något mörk och fylld med underjordisk energi. Den senaste Balenciaga resort 2024-kollektionen skriker att catwalken finns överallt, varje dag. Sportiga plagg som hoodies är fodrade med rutor, medan skräddarsydda plagg har skarpa snitt och lyxiga material. Märket visar att även kvällskläder kan tämjas tack vare praktiska tyger. Det Balenciaga skapade ger oss ett substitut för vardagen klädda i lyxig unikhet.
Lämna en kommentar