Gillar du Swiss Watch? Rolex svåra början
Rolex är ett av de mest populära märkena för lyxklockor i världen. En klocka från Schweiz (på riktigt?) är nu mer en prestigefylld dekoration än en enhet som låter oss veta hur mycket vi har bråttom. I början av sin historia var märket dock bara ett av många… och det är det inte särskilt framgångsrik. Detta var vid en tidpunkt då värdet på en klocka i första hand bestämdes av tidsmätningens precision. Då fungerade inte allt i Rolex “som en schweizisk klocka”.
Företaget grundades i 1905 med initiativ Hans Wilsdorf, som skapade ett företag med sin svåger som heter Wilsdorf & Davis – då ännu inte Rolex. Wilsdorf gick in på marknaden med det ambitiösa målet att skapa klockor som inte bara skulle hålla tiden perfekt, utan också vara en fantastisk dekoration – de måste ha ett original och attraktiv design. Idag vet vi att han lyckades, och hans livsverk – det världsberömda företaget – har överlevt honom och går fortfarande utmärkt. Effekterna är lätta att se, till skillnad från svetten på Wilsdorfs tinning.
Svår början av märket Rolex
Företaget grundades 1905, men först i 1910 Wilsdorf skördade de första frukterna av sitt arbete. De första fem åren var hans klockor dålig kvalitet, och vad mer är De mätte tiden dåligt. Först efter ett halvt decennium fick den första kopian av Wilsdorfs klocka ett certifikat från observatoriet i Trieste, som granskade klockornas precision. Detta gjorde att vi kunde börja bygga ett bra varumärke.
Intressant nog, företaget – i motsats till legender – kommer inte från Schweiz, och Wilsdorf var inte schweizisk. Företagets ursprungliga huvudkontor låg i Storbritannien, och först 1912 flyttades det till Schweiz. Fyra år tidigare var varumärket “Rolex” reserverat och från det ögonblicket märkte företaget sina produkter med det.
Som i fallet med många företag, i fallet med Rolex, stark vilja visade sig vara avgörande. Efter fem år av torka började varumärkets över 100-åriga vinstsvit. Efter certifieringen har Rolex blivit allt populärare. 10 år senare gjorde inte Wilsdorf misstaget som ibland inte ens de mäktigaste företagen kan undvika – han började följa strömmen. teknologisk utveckling. Rolex – även om det idag är baserat på sentiment mot traditionella klockor – fokuserade då på innovationer. Detta eliminerade till exempel behovet av att linda klockan tack vare användningen av en automatisk mekanism.
Rolex – den första vattentäta klockan i historien
Det största genombrottet i Rolex-märkets historia inträffade mer än 20 år efter att det skapades. I 1927 Hans Wilsdorfs företag skrev historia med den första uppfinningen vattentät klocka. Den gjordes speciellt för Mercedes Gleitze – en berömd simmare. Gleitze var den första personen att simma Gibraltarsundet och den första brittiska kvinnan att simma under egen kraft Engelska kanalen. Rolex korsade Engelska kanalen med henne! Gleitze lyckades, men Rolex lyckades också – han överlevde hela överfarten.
Resten av historien skrev sig själv under de kommande decennierna och fortsätter. Rolex var och anses vara ett varumärke prestigefyllda, erbjuder unik design och kvalitet på utförande. Men låt oss komma ihåg det om det inte vore för självförnekelse Wilsdorf under de första fem åren av varumärkets existens skulle det inte finnas fler än hundra.
Lämna en kommentar