Sylwia Gorak – ” absolut frihet och tidlöshet är viktigt för mig i konsten ”
Idag en intervju med en konstnär som är rebellisk, okonventionell och otroligt medveten om vad dagens måleri är. Sylwia Gorak är en unik person som skapar konst av hög kvalitet. Det här är målningar om ohämmad natur, frihet och penselfrihet! Läs artikeln.
Vad kommer du att kalla ditt arbete?
Det är svårt för mig att definiera det. Jag tog ett diplom i performance och konceptuell konst och jag sysslar fortfarande främst med detta område (plus sång). Samtidigt är det att måla och rita mina grundläggande dagliga aktiviteter, jag tänker inte riktigt på om det är givet bild det kommer att vara abstrakt, figurativt, synestetiskt eller målat med traditionell renässansglasteknik. Det här är bara de många sätt jag använder för att få det budskap jag vill ha. Jag använder ofta befintliga tekniker och stilar som en DJ, ibland skapar jag mina egna. Allt beror på det specifika konceptet. Därför gillar jag inte att namnge eller begränsa kreativiteten.
Är det en fascination för naturen eller naturen i en snedvridande spegel?
Relationen till naturen är den viktigaste relationen i varje varelses liv. Tyvärr är det numera inte alla som kan inse detta. Jag firar och känner denna relation under hela mitt liv och varje dag. Det är en väldigt medveten process och dessutom väldigt kreativ. De flesta av mina målningar härrör från en djup koppling till naturen och är en manifestation av den.
Vad i din konst bryter mot måleriets konventioner?
Kanske är det denna brist på strikta regler, specificitet, namn och uppdrag. Det som är viktigt för mig i konsten är absolut frihet och tidlöshet. Jag är inte intresserad av mode, trender eller aktuella ämnen.
När kände du att måleriet skulle spela huvudrollen i ditt liv?
Förmodligen efter examen från Konsthögskolan. Äntligen kunde jag måla vad och hur jag ville, utan korrigeringar eller betyg.
Vad är det bästa sättet att komma på surrealistiska idéer?
Sova.
Jag jobbar bäst med färg…..
olja. Olja är min grej, ibland undrar jag över denna briljanta uppfinning. Oljefärger innehåller hela den synliga världen. De kan presentera verkligheten bättre än fotografi, och de kan också materialisera andra världar och abstrakta idéer.
Älskar jag stora eller små format?
Varje
Människan och naturen dyker upp i dina verk, vilket påverkar dig mer?
Naturligtvis, natur.
Berätta gärna om din erfarenhet av konst utomlands, hur skiljer den sig från hemmamarknaden?
Jag bodde i New York i flera år. Jag hade också ett amerikanskt stipendium i New York och San Francisco. Dessutom schweiziska och tyska stipendier. Utställningar och tal i London, Japan, Kina, Makedonien, Bosnien och Hercegovina, Serbien, Finland, Mexiko, Österrike, Indonesien, Ukraina, Litauen, Kanada, Schweiz, Tyskland, Turkiet, Indien. Deltagande i internationella konstmässor i Vilnius, Kanada och Tyskland. Varje konstmarknad är olika, det beror på landet. Där folk har mer pengar köper de en tavla de helt enkelt gillar. I Polen köper man ofta det man läser om i tidningen eller vad ett galleri råder dem att göra. De är rädda för att välja själva:)
Vad är ditt mål i ditt yrkesliv?
Målet är processen. Skapa process. Kontemplation genom målning.
Vilka interiörer skulle du vilja se din konst i?
Mina tavlor matchar alla interiörer. De ser vackra ut i modern och minimalistisk arkitektur, men också i historisk. Jag såg min målning i ett klassicistiskt palats med saxiska rokokoelement och på ett art déco-hotell, i privata hus från 1980-talet och i gamla bostäder. De ser också bra ut i fabriks- och kontorsinredningar.
Vilket ämne kommer du aldrig att ta upp?
Inom konsten gillar jag inte politiska eller sexuella ämnen, jag gillar inte heller triviala ämnen. Även om jag ibland målar nakenbilder, särskilt manliga, med specifika levande modeller
Vad skriver du om i CLAM Magazine Paris?
CLAM Magazine Paris genomför en serie intervjuer med artister och kända filmskådespelare (som Isabelle Huppert, David Lynch) om specifika ämnen. Jag har gett några intervjuer-artiklar om ämnet “Lycka” – vad det betyder för mig, “Erfarenhet”, “Fräschhet” och liknande ämnen. Jag skrev främst i samband med konst och upplevelser på resande fot. Jag rekommenderar också varje år flera polska konstnärer för utställning i tidningen, samt polska samlare.I planerna finns ett helt nummer om polsk konst.
Är målning en flykt till en annan värld?
Egentligen ingen flykt, för jag har faktiskt inget att fly ifrån. Det enda undantaget är den progressiva försämringen av miljön, avverkning av träd och skogar. Detta påverkar verkligen mitt arbete och målning är ofta ett försök att lindra stressen som är förknippad med det. Dessutom handlar måleri snarare om beundran för världen, kontemplation av den, analys och syntes av fenomen.
Den bästa tiden att skapa bra konst?
Jag målar bara i dagsljus.
Hur lever man i harmoni med konst och grå verklighet?
Köp en tavla till dig själv:)
Tack för den inspirerande och intressanta intervjun! Jag önskar dig lycka till i galleriet Lyxprodukter och alla framgångar i ditt yrkesliv.
Lämna en kommentar