Är Miu Miu samma sak som Prada? – systermärken eller en och samma identitet

Är Miu Miu och Prada systermärken eller en och samma identitet
foto: miumiu.com

När jag köper en Miu Miu-minikjol, investerar jag egentligen i Pradas arv? Den frågan ställer sig allt fler polska lyxentusiaster idag. Och ärligt talat, jag funderade själv på det när jag skulle välja en väska till min senaste födelsedag.

Föreställ dig den kontrasten – fräscha, ungdomliga Miu Miu-visningar på Paris modeveckor, där modeller i plisserade kjolar ser ut som upproriska elever från en elitinternatskola. Och sedan Pradas historiska skyltfönster i Milano, där allt utstrålar eleganta linjer och sofistikering. Två världar som verkar vara helt olika.

Är Miu Miu en del av Prada? – från Paris modevisningar till Milanos salonger

Men siffrorna visar något helt annat. “58 % av lyxkonsumenterna vet inte att Miu Miu tillhör Prada -gruppen” – den statistiken överraskade mig. Vi är väl inte ensamma om det, eller hur?

Miumiu Vad är det för märke
foto: miumiu.com

Frågan om relationen mellan dessa märken har blivit särskilt aktuell nu när Miu Miu verkligen boomar. Jag ser de där väskorna överallt – från gallerior i Warszawa till kaféer i Kraków. Men betalar vi för samma kvalitet när vi köper Miu Miu som vi gör för Prada? Eller är det bara smart marknadsföring som får oss att känna oss lyxiga för mindre pengar?

Det handlar inte bara om pengar. Det handlar om något djupare – om hur vi ser på oss själva genom de varumärken vi väljer. Vem är den unga kvinnan i Miu Miu? Och samma kvinna i Prada?

För att förstå det här måste vi gå tillbaka till början. Till det ögonblick då en av de mäktigaste kvinnorna inom modevärlden bestämde sig för att skapa något helt nytt. Något som skulle låta henne vara både en seriös affärskvinna och en lekfull tjej på samma gång.

Historien bakom detta beslut är nyckeln till att förstå dagens framgång för båda varumärkena.

Historia och utveckling: hur Miu Miu växte fram under Pradas vingar

Du vet, jag funderar ofta på de där familjeföretagen som vid någon tidpunkt växer upp som svampar ur jorden. Prada och Miu Miu är det perfekta exemplet på hur strategiska beslut kan förändra hela varumärkets historia.

Miumiu Historia
foto: miumiu.com

Allt började egentligen för över hundra år sedan. Mario Prada öppnade en butik med lädervaror i Milano 1913 – inget märkvärdigt, bara en familjeverksamhet. Men den verkliga revolutionen kom först 1978, när hans barnbarn Miuccia tog över rodret. Och det är här den intressanta delen av historien börjar.

I femton år byggde Miuccia upp Prada från grunden, men 1993 gjorde hon något genialiskt – hon skapade Miu Miu.

ÅrHändelse
1913Mario Prada öppnar en butik i Milano
1978Miuccia Prada tar kontroll över företaget
1993Miu Miu debuterar med en cowboykollektion
2006Flytten av Miu Miu-visningarna till Paris
2020Lansering av initiativet “Upcycled by Miu Miu”
2020Raf Simons går med som medkreativ chef på Prada

Den där första Miu Miu-kollektionen från 1993 var verkligen banbrytande. Cowboystilen var helt annorlunda än det Prada gjorde. Redan då verkade Miuccia veta att hon behövde utrymme för experiment. Miu Miu blev ett slags laboratorium där hon kunde testa sina mer galna idéer.

Att flytta visningarna till Paris år 2006 var ännu ett smart drag. Milano är en sak, men Paris är en helt annan liga. Där kunde Miu Miu tävla med de allra största.

Och sedan kom 2020 – året som förändrade allt. Inte bara på grund av pandemin, utan också tack vare två avgörande beslut. Det första var “Upcycled by Miu Miu” – ett initiativ som visade att varumärket verkligen tar hållbarhet på allvar. Det andra var att anställa Raf Simons som medkreativ chef för Prada.

Det sista var verkligen intressant. Raf arbetar inte direkt med Miu Miu, men hans dialog med Miuccia påverkar hela gruppen. Ibland tänker jag att det är just detta samarbete som har gett Miu Miu en extra skjuts i utvecklingen.

Var och en av dessa milstolpar var som ännu en grundsten för dagens framgångar. Historien visar att Miu Miu inte uppstod av en slump – det var en genomtänkt plan för att skapa något nytt vid sidan av den beprövade Pradan.

Miumiu-väska
foto: miumiu.com

Idag: skillnader, synergier och finansiella siffror som imponerar

Jag såg den där videon på TikTok med Miu Miu – en tjej i minikjol och oversized kavaj dansar till någon indie-låt. 2,3 miljoner visningar på en vecka. Det visar verkligen hur olika de här märkena är, även om de tillhör samma koncern.

Helt andra världar, helt andra kvinnor.

“Miu Miu girl” är ofta en student eller ung yrkeskvinna som gillar att experimentera. Hon bär de berömda minikjolarna med tyll, mixar vintage med nytt. Hon är runt 22–28 år, bor i en storstad och följer influencers på Instagram.

“Prada-kvinnan” är redan annorlunda. Äldre, mer etablerad i sin karriär. Hon väljer de ikoniska nylonväskorna, klassiska snitt. Hon uppskattar minimalism och funktionalitet. Hon har sin egen, välutvecklade stil.

AspektMiu MiuPrada
Målgrupp18–30 år, Gen Z30–50 år, millennials+
ProduktstilMinikjolar, lapptäcke, upcyclingNylonklassiker, läderväskor
Genomsnittspris800-2500€1200–4000€
FörsäljningskanalerSociala medier, pop-up-butikFlaggskeppsbutiker, avdelningar
EstetikLekfull, vintageinspireradMinimalistisk, tech-luxe

Siffrorna talar för sig själva – och vilka siffror!

  • Miu Miu rapporterade en försäljningsökning på 89 % under tredje kvartalet 2025.
  • Andelen av koncernens intäkter ökade till 23,4%
  • Prada S.A. (1913.HK) har stigit med 12 % på Hongkong-börsen bara under den senaste månaden
  • Den sammanlagda omsättningen för båda varumärkena översteg 4,2 miljarder euro

Intressant nog kompletterar varumärkena varandra mycket bra operativt. De delar distributionsnätverk – samma logistikcenter hanterar båda linjerna. Teknologiskt know-how är också gemensamt, särskilt inom material och produktion. Men showroomen? Helt separata. Miu Miu har sina färgglada, ungdomliga utrymmen, medan Prada håller fast vid sin eleganta stramhet.

Egentligen är det genialiskt – en grupp, två helt olika visuella språk. Det ena lockar yngre plånböcker, det andra – mer mogna. Vad händer härnäst med denna uppdelning?

Miumiu Blog
foto: miumiu.com

Vad väntar härnäst för mode-syskonen? – slutsatser och åtgärder för läsaren

Lyx förändras i rasande takt. Varje månad innebär nya uppköp, fusioner och strategiska förändringar. Jag minns hur jag för bara tre år sedan trodde att Miu Miu bara var Pradas lillasyster. Nu ser jag att det kan vara hela koncernens framtid.

Lectras prognoser för 2024 är tydliga – Miu Miu har potential att öka sina intäkter med 180 % fram till 2030. Det här är inga tomma siffror. Analytiker ser i varumärket en perfekt balans mellan arv och modernitet. Gen Z köper Miu Miu, millennials också. Det är ovanligt.

Miumiu Kläder
foto: miumiu.com

Scenariot där Versace tas över av Prada Group verkar bli allt mer verkligt. Det handlar inte om att konkurrera med Miu Miu eller Prada – det vore en helt annan liga. Versace är ett starkt livsstilsmärke, vilket skulle ge gruppen tillgång till ett segment de saknar. Parfymer, heminredning, kanske till och med hotell. Den affärsmässiga logiken är uppenbar.

Vad betyder det för oss som konsumenter? Jag har tre konkreta råd:

  1. Följ andrahandsmarknadens index för vintage Miu Miu från åren 2019–2022. Dessa kollektioner kommer att öka i värde i takt med att varumärket växer globalt. Vestiaire Collective publicerar dessa data varje kvartal.
  2. Investera i klassiska nylonväskor från Prada – särskilt Re-Edition-serien. När koncernen expanderar kommer dessa att vara säkra investeringar. De tappar inte i värde, även om strategin förändras.
  3. Följ båda varumärkenas upcycling-program. Hållbarhet är ingen trend, det är en nödvändighet. De första limited edition-kollektionerna från dessa linjer kommer att vara mycket eftertraktade om tio år.

Sanningen är – att köpa lyxmärken är numera ett strategiskt spel. Det räcker inte längre att bara gilla en väska eller ett par skor. Du måste förstå vart varumärket är på väg, vem som köper det och hur det positionerar sig.

Gör research innan varje större köp, för de här märkena kommer inte vara desamma om fem år.

Nina

moderedaktör

Luxury Blog