Utvalt foto

Ordspråket säger att man inte ska döma en bok efter dess omslag – detsamma gäller klassen på en bil, som inte ska bedömas för hastigt. Attraktionskraften och statusen för en given bil beror till stor del på i vilket land den befinner sig och samtidigt dess ursprungsland. I Polen kan en vanlig amerikansk kryssare, som i USA är en vanlig D-segmentbil, väcka mycket större beundran än sin europeiska motsvarighet i samma klass. Ett exempel skulle vara Ford Mustang, som i USA inte är synonymt med lyx eller sport – den är helt enkelt en splittring av muskelbilarnas forna glans på 1960- och 1970-talen. Range Rover är ett helt annat par stövlar – eller snarare två par däck. Sedan 1970-talet har den brittiska Land Rover-modellen gått från medelklasssegmentet, genom överklassen, till lyxbilar. Så kan Range Rover betraktas som en lyxbil? Naturligtvis, men det är värt att ta reda på vad som ligger bakom.

Är en Range Rover detsamma som en Land Rover?

Ses ofta på gatorna och väldigt lika – Land Rover och Range Rover. Inte konstigt, för även om det är två separata märken är tillverkaren fortfarande brittisk Land Rover. Range Rover är en modelllinje som började på 1960-talet av ingenjörerna Gordon Bashford och Spean King. Bashford och King ville skapa en bil som skulle kombinera fördelarna med ett terrängfordon med reskomforten hos en traditionell personbil. När allt kommer omkring vet vi att Land Rover tidigare enbart fokuserade på terrängfordon. Det finns förmodligen ingen film om Afrika och andra hörn av jorden med extremt svåra terrängförhållanden där vi inte skulle se den berömda Defender. Som “brittman” fick han framföra bl.a. i James Bond-filmserien.

Är-Range-Rovers-ansedd-lyx
Range Rover Classic

Den första Range Rover-prototypen skapades 1967. Land Rover-ingenjörer gömde den under kodnamnet “Velar” – från det italienska “velare”, som bokstavligen betyder “dold”. Velar förblev “velare” för ytterligare 25 prototyper, eftersom britterna gjorde totalt 26 av dem. Efter tre år presenterades den första Range Rover-modellen för världen. Det här fordonet var precis vad dess skapare tänkte att det skulle vara – mångsidigt. Den första Range Rover hade permanent fyrhjulsdrift, en tvådelad baklucka och distinkt karosseri som påminde om traditionella Land Rover-modeller. Det var dock något med den som gjorde att den snabbt blev en levande legend på vägarna – främst på vägarna, eftersom den var föregångaren till suven, men den klarade sig också ganska bra terräng. Dessutom visar bilderna tydligt den fortfarande något råa karaktären hos denna bil. Efterföljande generationer såg allt mindre “off-road” och mer och mer “urban” ut. Nivån ökade också lyx, både inne och ute.

Efter 11 år av framgångsrikt erövring av marknaden fräschas Range Rover Classic upp i femdörrarsversionen, vilket gjorde den mer attraktiv som ett fordon för familjer, som på den tiden fortfarande kunde vara mycket stort. Karossen har dock inte förändrats mycket.

Är-Range-Rovers-ansedd-lyx
Range Rover Classic 5-dörrars

Range Rover 1994. Din inkörsport till segmentet lyxiga SUV

Nästa genombrott i Range Rovers historia var den andra generationen av denna modell (P38A). När vi tittar på det kan vi redan se ett hopp upp på en hylla – till segmentet överklassbilar. Range Rover blir sedan nästan äntligen av med sitt terrängförflutna, även om något av de årens Land Rover Defender fortfarande finns kvar. Likheterna är synliga för blotta ögat. Men i huvudsak är det två helt olika bilar.

I den andra generationen behöll ingenjörerna den starka karossen och motorerna med stor kapacitet i två versioner: en 4,0-liters V8 och en 4,6-liters V8. Senare fick motorutbudet sällskap av en mer ekonomisk 2,5-liters dieselmotor. BMW, vilket gjorde att fordonet kunde skräddarsys bättre efter olika kunders behov.

Interiören i andra generationens Range Rover har designats med komfort och lyx i åtanke. Högkvalitativa material som läder och trä användes, och avancerad teknik introducerades, vilket vid den tiden höjde standarden i high-end SUV-segmentet, som Range Rover blev efter 1994. I mitten av 1990-talet ägdes Range Rover redan av BMW, som fortsatte att utveckla varumärket. Det finns till och med en prototyp av en SUV med en V12-motor. BMW 7-serie, men gick till slut inte i produktion.

Produktionen av andra generationens Range Rover fortsatte till 2002, då den ersattes av den tredje generationens modell. P38A spelade en nyckelroll i att befästa Range Rovers position som synonymt med lyxiga och mångsidiga stadsjeepar, och kombinerar elegans med oöverträffad terrängkapacitet. Till denna dag är Ranger Rover II uppskattad av samlare, särskilt kännare av märket.

Är-Range-Rovers-ansedd-lyx
1994 Range Rover P38

Tredje och fjärde generationens Range Rover

Range Rover III är förmodligen den mest kända modellen av detta märke av lyxsuvar. Den tredje generationen tog toppklassen med storm SUV F-segmentets bilar Förutom lyxiga finish är denna modell fullspäckad med teknik – inklusive avancerade navigationssystem och de bästa ljudinstallationerna och elektroniken. Innovationer användes också i själva strukturen, vilket säkerställer att fjädringen säkerställer körkomfort både på asfalt och obanad terräng. Modellen tillverkades från 2002 till 2012, men linjerna i denna bil kan ses även i moderna Range Rovers.

Fjärde generationens Range Rover droppade av lyx. Den senaste modellen av den då populära SUV:n presenterades på Paris Motor Show. Det var världens första SUV med en kaross helt gjord av aluminium, vilket möjliggjorde en betydande minskning av fordonets vikt med ca 400 kg, och därmed förbättrad bränsleeffektivitet. Range Rover har inte gett upp kraftfulla motorer. Den svagaste var V6 3.0 TD med 258 hk, och den kraftfullaste – V8 5.0 Supercharged med 550 hk. Alla varianter av nya Range Rover var utrustade med en 8-växlad växellåda och standard fyrhjulsdrift. Trots sin redan utpräglat lyxiga karaktär och direkta konkurrens med dåvarande Mercedes S-klass, behöll Range Rover fortfarande sina terrängegenskaper och klarar sig mycket bra i terräng. Här Mercedes släpade verkligen efter.

Är-Range-Rovers-ansedd-lyx
Fjärde generationens Range Rover

Range Rover idag – Rolex bland stadsjeepar

Sedan dess har BMW “cashing in the blanks” eftersom det inte har funnits någon nästa version av Range Rover som är så betydelsefull som den fjärde generationen. Sedan dess har varumärket uppdaterat sin portfölj och under tiden presenterat olika ovanliga varianter.

2005 dök Range Rover upp Sport, och senare dess senaste version, Range Rover Sport SV, som ansågs vara den snabbaste modellen i märkets historia. Skaparna fokuserade på klassisk lyx och terrängkvaliteter, men med en touch av sportig karaktär.

Range Rover Evoque dök också upp på marknaden – den minsta i familjen, den fick erkännande för sina kompakta dimensioner, men samtidigt som den behöll allt som den fjärde generationen har att erbjuda, berikad, naturligtvis, med de senaste tekniska och designmässiga landvinningarna.

Slutligen återvände Range Rover till sina rötter med Velar – uppkallad efter Range Rover Classic-prototypen från 1970-talet. Velar fyller gapet mellan Evoque och Sport och skapar en sorts hybrid av de två modellerna. Denna modell kännetecknas av en smal siluett och en modern interiör, men också av enastående prestanda.

Sportmodell i begränsad upplaga
Sportmodell i begränsad upplaga

Anses Range Rovers vara lyx?

För att sammanfatta, ja! Range Rover är redan en lyxbil och konkurrerar med märken som Mercedes, Rolls-Royce och Bentley.