Digital prestige och rikedom. NFTs framtiden för lyx?
NFT-tokens slog in på Internet med storm och vann mycket snabbt människors hjärtan och plånböcker – särskilt unga. Det verkar som att allt är över. Den flyktiga modeflugan varade i två år, och bara unika men värdelösa kodbitar fanns kvar i de digitala plånböckerna hos icke-fungibla tokenälskare. Men det faktum att vi inte har hört talas om icke-fungibla tokens ännu betyder inte att det var en tillfällig trend. Medan på marknaden NFTs det råder kapitaltorka, stora företag börjar investera i denna teknik med en tydligt långsiktig inriktning.
Fler och fler av våra liv räddas långsamt i digital form. Vi brukade gå på bio, idag går vi på bio Netflix. Vi brukade shoppa och idag besöker vi nätbutiker. Tidigare var vi tvungna att träffas för att prata – idag har vi kontakt 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan via röst- och sms. Lyckligtvis har fysiska möten ännu inte blivit ett minne blott, men – om du vill det eller inte – allt leder till att det inte krävs att gå på fest, möte eller fika! Detta på grund av bl.a. spirande metaversteknologi (virtuell verklighet), såväl som NFT:er.
Ny värld, gamla regler. Metaverse-användare omger sig med digital lyx
Enligt NFTevening,com – Decentraland metavers besöks av 8 000 unika användare varje dag. Sandbox-metaverset registrerade i sin tur en digital befolkning på 1 miljon unika användare under 2022. Och det är inte de enda plattformarna av den här typen – han jobbar bland annat på egen hand. Meta, som till och med föreslås av företagets övergivande av namnet Facebook som ett generiskt namn för ett konglomerat av flera stora sociala medieplattformar, d.v.s. bl.a Instagram, Facebook, WhatsApp. Visionärer – som Mark Zuckerberg, grundaren av Facebook – ser framtiden i metaversen. De märker det också exklusiv varumärken som flyttar sina fysiska kollektioner till den digitala världen. Bah! De öppnar till och med sina butiker där!
Att överföra det verkliga livet till den virtuella världen innebär att människor också tar sina naturliga instinkter dit. I det här ögonblicket – och förmodligen under mycket lång tid, om alls – kommer vi inte att tillfredsställa våra fysiologiska behov i virtuell verklighet. Men andra kan och är redan nöjda – till exempel behovet av att sticka ut i mängden och önskan att ha begränsade eller unika saker. NFT-tekniken har gett möjligheten att säkra unikhet – vilket gör en digital vara unik.
NFT-token – säkrat med blockchain-kryptografi – det kan vara ett slags äkthetscertifikat, det första oförglömliga och verkligt unika. Digital verklighet gör att du enkelt kan tilldela den till det digitala objekt den är avsedd att representera. Det är därför många välkända, prestigefyllda varumärken dyker upp i olika metaverser – bilar, kläder, mode och till och med banker! Om ett välkänt modemärke säljer en av sina kollektioner i form av en NFT är det möjligt att reproducera den digitalt. Således kan avatarer (karaktärer) av metaversanvändare “kläs” i Nike, Adidas-skor, Hilfiger-kläder och bära en handväska vid sin sida. Louis Vuitton.
Prestige gömd i koden. Globala varumärken köper upp “land” i metaversen
Men det betyder väl ingenting? Välkända varumärken kan helt enkelt ha utnyttjat NFT och metaverse-ville när den varade runt 2021-2022. Samtidigt öppnar de ovan nämnda varumärkena och många andra sina “stationära” butiker i olika metaverser. Tomter i digitala metropoler har redan köpts av bl.a. sådana jättar som Adidas, Gucci, Tommy Hilfiger, Nike, Burberry och Louis Vuitton. Det användbara utrymmet köptes också av den koreanska tekniktitan Samsung. JP Morgan och HSBC banker gjorde också detta. Även NFTs av bilar har redan dykt upp i metaversen och deras digitala motsvarigheter – t.ex. Acura, ett premiummärke som ägs av japanska Honda Motors. Andra märken – som Ferrari och Lamborghini – har släppt eller planerar att släppa NFT-kollektioner. I framtiden kommer de med största sannolikhet också att öppna sina showrooms i metaversen.
Absolut inte alla “virtuella världar” kommer att bli framgångsrika. Många av de viktigaste enheterna är fortfarande i byggfasen – som Mark Zuckerbergs berömda verk. Det kan dock märkas att detta inte är ett övergående mode, men metaverse kombinerat med VR, NFT-tokens, kryptovalutor, artificiell intelligens och andra tekniska innovationer, har potential att bli en del av vår framtids landskap.
Lämna en kommentar