Historien om varumärket Louis Vuitton
Louis Vuitton är ett varumärke som för närvarande anses vara ett av de mest uppskattade, igenkännliga och identifierade med tidlös lyx. Varumärket med bokstäverna LV är ett eftertraktat och mycket eftertraktat objekt i nästan alla länder i världen. På grund av dess enorma och konstanta popularitet,Louis Vuitton märkedet är också en av de mest förfalskade i världen.
Vad var början på historien om varumärket Louis Vuitton?
Varje historia har en början: Louis Vuitton-produkter debuterade på marknaden 1854. Ursprungligen förknippades varumärket endast med produktionen av bruna handväskor signerade med de gyllene initialerna LV, men med tiden växte det sig starkare och utökade sortimentet.
Grundaren av varumärket var Louis Vuitton, som fick möjligheten att finslipa sina unika hantverksfärdigheter på Monsieur Marechal-fabriken i Paris.
Det var där han till en början sysslade med packning, och 1854 öppnade han ett eget ställe som erbjuder tjänster för att packa hovkläder i koffertar (en populär trend på 1800-talet). Det var då han började experimentera och arbeta med att designa resväskor och åkpåsar. Redan då specialiserade han sig på mode.
Louis Vuitton och den första väskan olik alla andra
Året 1858 gav ett verkligt genombrott inom mode. Det var då som Louis Vuitton släppte en innovativ rektangulär resväska gjord av ett lättare material – den luktfria duken överträffade läderstammen och blev en indikator på ny kvalitet.
Kraften hos Louis Vuitton växte snabbt – arvet från varumärkets grundare slösade inte bort dess potential.1892 föll ledningen för företaget Loius Vuitton till hans son, Georges.
Det var ättlingen till den berömda designern som utökade gruppen av mottagare av lyxprodukter och öppnade den första butiken i London. Från och med då möjliggjorde platsen på Oxford Street varumärkets breda expansion runt om i världen.
Louis Vuitton med den berömda Monogram Canvas-logotypen
Varumärkets stora popularitet runt om i världen ledde snabbt till förfalskningsförsök, därav Georges Vuittons idé att designa en speciell logotyp. Dessutom utvecklade ättlingen till den berömda grundaren av märket också ett speciellt kombinationslås för resväskor och introducerade den första Louis Vuitton mjuka väskan.
Kraften hos varumärket Loius Vuitton i tredje generationen
Året 1914 och öppnandet av en butik på Champs Elysées i Paris stärkte ytterligare varumärkets position i världen. Lyxiga väskor och resväskor signerade Loius Vuitton kommer förmodligen aldrig att gå ur modet. Detta är elegans som bara sanna skönhetskännare kan ha
Lämna en kommentar