Balenciagas historia
Foto sortiraparis.com

Balenciaga är mycket mer än bara ett varumärke – det är en legend inom modevärlden, vars historia har satt trender och definierat modern elegans i decennier. Dess rötter går tillbaka till en blygsam studio i San Sebastián, Spanien, där den unge Cristóbal Balenciaga, fascinerad av skrädderi, började sin resa in i modevärlden. Från ödmjuk början till globalt erkännande, varumärkeshistoria Balenciaga förblir en inspiration för både designers och modeälskare runt om i världen. Trots förändringar i ledningen och utvecklingen av trender har den alltid förblivit trogen sina rötter och bibehållit den innovationsanda som gjorde den till en legend.

Jagar möjlighet

Namnet Balenciaga är inget annat än efternamnet på dess grundare. Cristóbal Balenciaga föddes 1895 och enligt få källor växte han upp i en liten kuststad i Spanien. Hans första kontakt med mode var när hans mamma efter faderns död började jobba som sömmerska för att försörja familjen. Som de flesta barn på den tiden var han självlärd. Då fanns det inga modeskolor eller utbildningar inom design eller mönsterskärning. Familjer som lever i fattigdom lärde sig ofta av lokala kyrkor hur man syr genom praktisk erfarenhet. Intressant nog har Balenciaga aldrig under hela sin karriär som designer skissat en design med blyerts på papper. Men nöjd med sin mammas arbete började han vid 12 års ålder sin egen resa in i modevärlden som lärling i semesterorten San Sebastian.

Han grundade sitt första modehus 1917, men inte under det kända namn vi känner till idag, utan en förkortning av moderns flicknamn – Elisa. Efter en tid, på 1920-talet, öppnade han en andra butik, denna gång i Madrid. Men 1937 tvingades Balenciaga flytta till Frankrike på grund av det spanska inbördeskriget. Och det var i modehuvudstaden som han hyllades som den obestridda ledaren för fransk haute couture. Hans första modehus på Avenue Georges V blev snabbt den mest exklusiva skräddarstudion i Paris i nivå med modehus som dåtidens Dior.

Cristobal Balenciaga
Fotx.cristobalbalenciagamuseoa.com

Innovationens era

Från och med så ung var hans färdigheter i mönsterklippning och klädkonstruktion enastående. Som vi nämnde, istället för att planera eller skissa på sina mönster, började han med själva tyget. Dessutom kunde han konsten att manipulera material för att få fram deras fulla potential. Perfekt hantverk var det som skiljde Balenciaga från märken som t.ex Chanel och Dior. Hans geni gav honom många hyllningar, men designern själv höll sina cirklar små. Han blev vän med och beundrade några, till att börja med Christian Dior, genom Hubert De Givenchy, till Carmel Snow och Diane Vreeland. Han var en introvert som var känd för att ta avstånd från media och paparazzi.

Således visade Balenciaga inte bara utmärkt skrädderi, utan var också banbrytande för nya tekniker och material. Han introducerade innovationer som användningen av konstgjorda tyger, designen av kraglösa jackor och kvälls klänningar med moderna stilar som har omdefinierat standarderna för elegans. Det var dock först på 1950- och 1960-talen som designern nådde toppen av sitt arbete. Hans djärva mönster inklusive den ikoniska väsklänningen och barriärrocken, har vunnit internationellt erkännande och inspirerat efterföljande generationer av designers.

Balenciaga-varumärkets historia – arvtagare till arvet

Efter några extremt framgångsrika decennier stängde Balenciaga 1968 oväntat sitt modehus. Tyvärr dog han bara fyra år senare vid 77 års ålder. Nyheten om nedläggningen av modeimperiet gjorde märkets kunder chockade, men det sägs att han själv trodde att det inte längre fanns ett sant sätt att designa couture. Det blev dock annorlunda. 1986, mindre än två decennier senare, hände det ny era av Balenciaga. En som bidragit till detta är Nicolas Ghesquière, känd för att blåsa nytt liv i Balenciaga redan från sin första s/s 98-show. Många av hans skapelser är fortfarande ikoniska än i dag, från Patchwork-klänningen till Motorcycle Lariat-väskan.

Historien om varumärket Balenciaga under ledning av en legend
Foto mygoodcloset.com

I sin tur, 2001, togs modehuset över av Kering, för närvarande ägare till Saint Laurent, Alexander McQueen och Bottega Veneta. 2015 Demna Gvasalia tillkännagavs som ny kreativ chef för Balenciaga och har pratats om för alla sedan dess. Han är också krediterad för att ha hjälpt till att vitalisera varumärket på många sätt, samtidigt som han bibehåller den konstnärliga integriteten hos Cristobals snitt och former. Tack vare Demna blev modehuset erkänt som Kerings snabbast växande varumärke 2018.

Det var han som återupplivade rötterna till house och couture under 2020 års show. Detta viktiga ögonblick visade att varumärket återvände till sitt sanna arv. Och det är därför Balenciaga har inte producerat en couturekollektion sedan Cristobal själv. Demna verkar vara en värdig efterträdare till varumärkets arv. Vi hör fortfarande om hans nästa aktion, som syftar till att ta Balenciaga till världsmodets höjder. Förra året, på s/s 23-mässan, överraskade han branschen med sitt senaste samarbete med Adidas, med idrottare i huvudrollen.

Klädspöket

Idag är Cristóbal Balenciagas inflytande fortfarande synligt i alla husets design, både prêt-à-porter och couture. Hans mästerliga tekniker har bestått genom hela Balenciagas berömda samlingar. Varumärket utvecklas ständigt och återfår sin unika karaktär och tar djärva initiativ under Gvasalias ledning. Från att samarbeta med The Simpsons till att välja Kim Kardashian som sin nyaste musa, modehuset blomstrar precis som det var på 1950-talet. Varumärkes historia Balenciaga är inte bara en hyllning till det förflutna, utan också en inspiration för framtiden. Varumärket fortsätter traditionen av innovation och excellens som har gjort det till en modeikon. Genom att kombinera tradition med modernitet, korsar den hela tiden gränser och formar trender, förblir trogen sina rötter.

@Dis Times