Kampanjen “Turn away from fur” i ny version
“Vänd dig bort från päls”-kampanj är ett initiativ som leds av PETA. Dess syfte är att främja medvetenheten om de etiska och ekologiska aspekterna av pälsuppfödning uppmuntra människor att sluta bära kläder gjorda av naturlig djurpäls. Den presenterades först för världen av modeller från Boss Models Worldwide på en “levande skylt” den 30 oktober 1996. På senare tid har PETA även siktat på att göra andra djurbaserade material, som t.ex ull, läder och dun, lika oacceptabelt som päls. Organisationen använder en gammal kampanj för att återigen uppmärksamma de förhållanden under vilka djur föds upp och slaktas.
Humanitarism och mode
“Människor för etisk behandling av djur” – är det fullständiga namnet på en internationell icke-statlig organisation vars främsta mål är att skydda djurens rättigheter. Hon är känd för sina provocerande och kontroversiella aktiviteter som syftar till att fånga allmänhetens uppmärksamhet och uppmärksamma befintliga problem relaterade till djurmisshandel. 1980, året det grundades, var pälsar fortfarande en statussymbol. “Alla ville ha päls” – minns Ingrid Newkirk, medgrundare av organisationen. “Men nu är det i det förflutna.”
Calvin Klein var ett av de första stora modemärkena som blev pälsfria. Allt detta efter att PETA stormade hans kontor i New York 1994. Samma år publicerade hon innehåll som annonserade kampanjen “Turn Away from Fur”, där supermodeller hävdade att de hellre skulle gå nakna än att bära päls. Sociala medier och det bredare kulturella samtalet kring etisk konsumtion har drivit detta ytterligare. 2017 meddelade Gucci att päls var passé. Och 2021 har dess moderbolag Kering blivit helt pälsfritt och anslutit sig till raden av lyxmärken från Chanel till Versace.
Även om märken fortfarande använder päls, behandlas dess försäljning långsamt som olämplig. I vissa länder som t.ex Kalifornien och Israel det är till och med olagligt. Men när det var en obetydlig del av de flesta företags verksamhet, Läderprodukter är branschens försäljningsdrivkraft. Så det verkar som att PETA den här gången har en ännu större nöt att knäcka.
“Vänd dig bort från päls. Och från ull, läder, dun…”
Vi har observerat de senaste åren ökad medvetenhet och intresse för djurskydd inom klädbranschen. Många företag och designers vidtar åtgärder för att minska eller helt ta bort lädervaror, ull och dun från sina kollektioner. Och ändå, för de allra flesta märken, är det ingen bra idé att ge upp läder eller ull. Flera high-end företag som har lovat att bli pälsfria har ignorerat aktivisternas uppmaningar att göra detsamma även för exotiska skinn som krokodil, orm och struts, än mindre kohud.
Även för många konsumenter, användningen av ull och läder verkar mindre kontroversiell än päls eller exotiska läder. Många tror att läder från kor och får inte är en produkt för vilken djuren föds upp enbart för sin hud, till skillnad från djur som minkar eller krokodiler. PETA hävdar dock att branschen är lika grym och hotar välfärden för de djur som ingår i den.
Trots utvecklingen av alternativa syntetmaterial är det konsumenterna som faktiskt har ett betydande inflytande på de beslut som tas av klädmärken. Genom att medvetet välja inköp, uttrycka åsikter och stödja ett varumärke som tar djurvänliga aktiviteter kan de påverka omvandlingen av modebranschen. “Vi jobbar hårt för att väcka folk”, sa Newkirk. “Päls är uppenbart nu, läder blir mer och mer uppenbart…ull är det svåraste.” Kampanjen “Turn away from fur” påminner oss om att eftersom päls har blivit ett minne blott så har även andra material en chans.
Lämna en kommentar