Kering-aktier – kommer ägaren till Gucci att återfå sin glans på börsen?

Kering-aktier Kommer Ägaren av Gucci Att Återfå Sin Glans på Börsen
foto: gucci.com

Kan man förlora en förmögenhet på lyx som aldrig går ur modet?

Kering-aktien är nog ett av de mest galna exemplen på hur oförutsägbar marknaden kan vara. Företaget bakom Gucci, Saint Laurent och Bottega Veneta – varumärken som förknippas med ren lyx och stabilitet.

Ändå påminner aktiekursen snarare om en berg- och dalbana. Från rekordhöga 750 € föll den till bara 220 €, för att sedan studsa upp till 284 €. Det här är inga svängningar från något teknologibolag på Warszawabörsen. Det är ett modejätte med butiker i varje världens huvudstad.

Lyx på dansgolvet: första intrycket

Intressant nog beror all denna variation till stor del på ett enda varumärke. Gucci står för cirka 50–60 % av hela Kering-koncernens intäkter. Om Gucci har en stark säsong – glänser hela gruppen. Om inte – ja, det syns tydligt i graferna.

Varumärket Gucci

foto: gucci.com

På sistone har investerarna dessutom återfått lite optimism. En uppgång på 64 % sedan juni kallas för ”den största kvartalsrallyt” i bolagets historia. Det låter imponerande, men är det verkligen anledning till glädje – eller bara en tillfällig rekyl?

För att förstå det här är det värt att titta närmare på några nyckelfaktorer:

• Hur har kursen utvecklats på lång sikt och vad har drivit den?
• Vilka är koncernens verkliga finansiella fundament?
• Varför är beroendet av Gucci både en styrka och en svaghet?
• Vad väntar lyxsegmentet de kommande åren?

Kerings börshistorik är en fascinerande lektion i hur mode och finans kan flätas samman på ett sätt som är omöjligt att förutse.

Historik över noteringar och viktiga milstolpar

Kerings historia är egentligen en berättelse om en total affärsomvandling. Få minns att dagens lyxjätte började som ett trävaruföretag i Bretagne.

DatumEvenemangKursreaktion
1963Grundandet av Pinault S.A. – handel med träInga noteringar
12.06.1988Börsdebut i Paris~25 franc
1999–2001Slaget om Gucci med LVMHEn ökning med 180%
2004Slutförande av förvärvet av Gucci för 8,8 miljarder €Konsolidering ~45€
2013-06-22Rebranding till KeringÅterhämtning från 140€ till 200€
2021Pandemitoppen – rekord 750€Kulmen av trenden
2024Lägsta punkt vid 220€Korrigering med 70%

Det verkliga genombrottet kom under kriget om Gucci. Jag minns de där rubrikerna från slutet av 90-talet – Pinault kämpade mot Arnault som i en tv-serie. Varje nytt bud drev upp kursen, investerarna spekulerade om vem som skulle vinna. Ingen anade då att det skulle bli början på ett imperium.

Två perioder förtjänar särskild uppmärksamhet. Den första är åren 2013–2021, då aktien femdubblades efter omprofileringen till Kering. Alessandro Michele tog över rodret på Gucci 2015 och förändrade i grunden varumärkets DNA – de färgstarka kollektionerna, som splittrade modevärlden, visade sig vara en fullträff ekonomiskt.

Alessandro Michele Gucci

foto: fashionbiznes.pl

Den andra perioden är det dramatiska fallet 2022–2024. Kulmen vid 750 € var som en champagnebubbla – alla trodde att lyx skulle fortsätta växa i all oändlighet efter pandemin. Men Kina saktade in, unga konsumenter vände sig bort från ostentation, och Gucci tappade Micheles glans efter hans avsked.

De här svängningarna visar hur beroende Kering är av kulturella trender. Det här är inte ett vanligt bolag – här handlar allt om zeitgeist, samhällsstämningar, till och med politik i Asien.

Idag står vi vid en punkt där historien möter nuet. Alla dessa upp- och nedgångar har format dagens värdering.

Vad driver kursen idag: analys av den aktuella situationen

Luca de Meo som VD från och med 15 september 2025 – det är just den här förändringen som driver Kerings aktiekurs idag. Aktien har rusat med 64 % sedan juni, då rykten om hans kandidatur började cirkulera på marknaden. Tidigare var det ingen som förväntade sig det, men nu säger alla att det var självklart.

Luca De Meo Blog

foto: worldluxurychamber.com

För att förstå det nuvarande priset på cirka 284–290 € måste man titta på siffrorna:

MetrikVärde
P/E12-15
Beta1,2
Direktavkastning4,2%
Skulder7,1 md €

Dessa indikatorer ser inte dåliga ut, även om skuldsättningen kunde vara lägre. P/E i det här intervallet är en ganska rimlig värdering för luxury goods.

Problemet med Gucci fortsätter – försäljningen minskade med 4–25 % år över år under perioden 2024–25. Det gör ont, eftersom Gucci är gruppens flaggskeppsvarumärke. Men det finns en ljuspunkt – Japan växer med 12–18 %. Intressant nog går det riktigt bra för Kering just där andra varumärken har problem. Kina är en helt annan historia – där kämpar de fortfarande med svag efterfrågan på lyx.

Gucci Blog

fot. vitkac.com

Milan Fashion Week 2025 skapade positiv buzz i sociala medier. På X dök det upp kommentarer som “Kering är tillbaka i matchen, de här kollektionerna är på en helt ny nivå” och “De Meo vet vad han gör – det märks redan nu”. Efter visningarna steg aktien med 10–15 % under en session, vilket visar hur starkt marknaden reagerar på sentiment.

Milan Fashion Week 2025

fot. lofficielibiza.com

Omsättningsvolymen ökade markant – det märks att institutionella investerare är tillbaka i aktien. Alla är inte övertygade, men de flesta analytiker medger att förändringen i toppen var nödvändig. De Meo har erfarenhet från automotive, men luxury är en helt annan värld.

En direktavkastning på 4,2 % är en bra kudde för dem som vill vänta på effekterna av omstruktureringen. En beta på 1,2 betyder att aktien reagerar lite starkare än hela marknaden – vilket syntes under de senaste uppgångarna.

Vad händer nu med allt detta?

Investerarens perspektiv och rörelser: vad väntar härnäst för Kering-aktien?

Är det fortfarande värt att titta på Kering? Efter de senaste kursrörelserna funderar många investerare. Sanningen är att lyxvarumärken alltid väcker känslor på börsen, men nu har vi konkreta prognoser och siffror.

Uppgångsscenario

UBS ser aktien på 310 euro, och i bästa fall till och med 350 euro vid slutet av 2026. Det är ett ganska optimistiskt antagande, särskilt med tanke på nuvarande kurs. Avgörande blir återhämtningen i Kina och fortsatt utveckling av onlineförsäljningen. Gucci har fortfarande potential, men måste hitta sin plats i de nya trenderna.

Gucci-kollektioner

foto: hypebeast.com

Försiktigt scenario

Å andra sidan har vi en skuld på 7,1 miljarder euro. Det är mycket med tanke på dagens marknadsläge. En beta på 1,2 innebär också större volatilitet än hela marknaden. Om efterfrågan i Asien fortsätter att försvagas kan det bli tufft.

För polska investerare är det viktigt var man följer dessa kurser. Pålitliga källor är:

  1. Bankier.pl – de har bra prisvarningar
  2. Money.pl – användbar teknisk analys
  3. XTB – om du redan handlar genom dem
  4. Ställ in aviseringar vid 280 euro (stöd) och 320 euro (motstånd)

Megatrenderna för de kommande åren är framför allt hållbar lyx och digitalisering. Unga kunder vill ha varumärken som bryr sig om miljön. Kering har här ett försprång gentemot konkurrenterna, men måste utnyttja det på rätt sätt.

Glöm inte heller att diversifiera portföljen. Aktier i lyxvarumärken är bara en del. Kanske är det värt att överväga sektorspecifika ETF:er istället för enskilda bolag?

Följ nyckeltal, sprid risken och rådgör alltid med en finansiell rådgivare innan du fattar beslut.

Tomek D.

redaktör business

Luxury Blog