Kulturen att använda visitkortshållare
Affärsetikett är ren savoir-vivre relationer mellan människor som delar gemensamma intressen. Kulturen att använda visitkort går tillbaka till 1400-talet, då de första handgjorda visitkorten dök upp. I Europa blev visitkort populära i modern tid, i Frankrike under Ludvig XIV:s regeringstid, där de var ett attribut för aristokratin.
Användningen av visitkort och visitkortshållare är en affärskultur, vilket är ett brett begrepp som relaterar till mänskligt beteende i affärssituationer. Idag är det ett inslag i affärsfrämjande. Den täcker principer och lämpligt beteende i det sociala livet och tillämpningen av dessa principer i ett brett uppfattat yrkesliv.
Bytesetikett för visitkort
Konsten att byta visitkort är medvetenheten om både kulturella skillnader och seder på marknaden där vi vill marknadsföra vår verksamhet. Att lära känna dem kommer säkerligen att göra det lättare för oss att navigera i den internationella affärsmiljön. Med dem i åtanke väljer vi lämplig kommunikationsstil, som kan ändras beroende på vem vi diskuterar med. Att använda visitkortshållare är ett elegant varumärkesbyggande verktyg och är en del av att göra ett gott första intryck på mottagaren när du lämnar över ditt visitkort.
Affärsetikett inkluderar tre sätt att berätta när man ska dela ut ett visitkort:
– i början av mötet,
-under mötet,
– i slutet av mötet.
Vad du ska vara uppmärksam på när du byter visitkort:
- Vi delar ut visitkortet läsligt så att mottagaren kan läsa det korrekt.
- Vi ber inte om ytterligare information som inte finns på visitkortet, brist på data när den som ger det inte erbjuder sig att komplettera, är inte i god ton.
- Vi delar inte ut visitkort till en högre uppsatt person, vi väntar bara på ett prejudikatinitiativ.
- Vi avstår från att kommentera även om vi enligt vår mening har fått ett extremt oattraktivt visitkort.
- Diskretion är viktigt när man byter visitkort, eftersom det inte är en aktivitet som kräver pråliga gester, utan tack och uppmärksamhet. Vi visar respekt för samtalspartnern som ger oss ett visitkort genom att kort titta på kortet och sedan lägga det i visitkortshållaren.
- I vissa kulturer är det en ritual att ge visitkort. I Asien fästs särskild vikt vid utbytet av eleganta kartonger. I deras kultur är det viktigt att ge och ta emot ett visitkort i två händer, dessutom kombinerat med en rosett.
- Om du får ett enkelt, klassiskt visitkort, utan omfattande information eller reklamslogans, är ett bra sätt att komma ihåg det att inkludera handskrivna anteckningar om personen och institutionen det representerar innan du placerar de mottagna korten i visitkortshållaren.
- Vi visar inte upp eller byter visitkort medan vi äter vid bordet, om mötet äger rum med förfriskningar är en aperitif en bra stund.
- En visitkortshållare är en mycket viktig del av prestige och omsorg om sin image som en person som respekterar sina affärspartners. Visitkortshållaren finns i två typer: ett litet fodral för dina egna visitkort och en “bok”-version för visitkort som du fått från andra. Den första är särskilt användbar eftersom vi kan bära den med oss, vilket gör att vi kan skydda visitkort mot skador och dessutom alltid ha tillgång till dem.
- Om vi under mötet tillfälligt lagrar i sådana visitkortshållare visitkort som erhållits från andra bör vi omedelbart lägga dem på lämplig plats efter mötet, eftersom vi kan utsätta oss för risken att ge det som vårt nästa gång.
Historien om visitkort och visitkortshållare
I Kina på 1400-talet kalligraferades visitkort på silke eller rispapper. Under de första dagarna av att dela ut dem var medeltida tjänstemän tvungna att använda papperslådor som innehöll deras uppgifter. Historien om visitkort i Europa troligen börjar det med att sjöresenären Marco Polo kommer med idén till denna sed, som blev alltmer populär i Frankrike och Italien.
Till en början användes de i aristokratiska kretsar som visitkort och för att meddela ditt besök genom att skicka en budbärare med ett visitkort. Vid ankomsten var en dam skyldig att lämna över sitt visitkort till värdinnan.
Visitkort gjordes på vit kartong, med namn och efternamn skrivet för hand och ofta dekorerade med en teckning beställd av konstnären eller annan form av grafik. Att skapa ett visitkort med ett foto var dyrt. Han var en pionjär inom fotografiska visitkort i Frankrike André Adolphe Eugène Disdéri. Historien om att skapa visitkort är också relaterad till utskrift. I Tyskland på 1700-talet skapades visitkort i olika tekniker:
-offset
-kromolitografi
-träsnitt
-litografi
-fotografi
Reklam visitkort började användas i slutet av 1800-talet i USA och då blev marknadsföringsaspekten med att använda ett visitkort viktigare. Se vad butiken har att erbjuda i detta avseende Lyxprodukter.
Business tillbehör
Det första intrycket som görs på entreprenören avgör ofta det framgångsrika genomförandet av transaktionen, varför närvaron i affärsvärlden är så viktig. Från visitkortshållare och visitkort, till kontorstillbehör och savoir vivre. Ett professionellt kontor är ett multifunktionellt rum som ska vara representativt och funktionellt på samma gång. När du väljer föremål för kontoret bör du vara uppmärksam på konsistensen i det meddelande du vill kommunicera med hjälp av elementen i din bild.
Användningen av affärsfunktioner bygger på att ge entreprenören ett visitkort, som innehåller kontaktuppgifter och utgör vår image. Nuförtiden är affärsfunktioner den huvudsakliga användningen av dessa kartonger att skapa ett varumärke och affärsrelationer. Konsten att byta visitkort kräver lyhördhet och ett individuellt förhållningssätt och beror på den specifika situationen. Det är svårt att anta att något ögonblick kommer att vara helt olämpligt, men det är värt att överväga det för att inte begå en faux pas.
En ytterligare fördel när det gäller utseende är att de är rätt utvalda affärselement, till exempel en bärbar visitkortshållare som kommer att vara användbar under affärsmöten och kontorsutrustning som passar den typ av verksamhet vi driver. Businesstillbehör ingår också bra presentidé för människor som är involverade i affärer och som effektivt vill skapa sin image.
Lämna en kommentar