Pharrell Williams debuterar på Louis Vuitton

Pharell Williams debut i raden av varumärket Louis Vuitton
Foto edition.cnn.com

När han utsågs till att efterträda den avlidne Virgil Abloh blev det en debatt om fördelarna med hans utnämning. Även om han inte är en formellt utbildad modedesigner, och en 13-faldig Grammy Award-vinnare, har han bevisat att han är rätt person på rätt plats. Pharell Williams debut som kreativ chef för Louis Vuittons herrsegment det visade sig vara något spektakulärt. Showen ägde rum i solnedgången nära Pont Neuf-bron i Paris. Det franska modehuset bjöd oss ​​på en full orkester, en gospelkör och över 70 stilar modellerade av kända ansikten.

Showen i sig var också ett stort mediadrag för varumärket. Williams berömda vänner hejade på honom från första raden. De inkluderade Rihanna, modellen för märkets senaste kampanj, Jared Leto, Lenny Kravitz och Jay-Z, som uppträdde på efterfesten. Varumärkets ambassadör Zendaya dök också upp med före detta stylisten Law Roach vid sin sida. Men utan tvekan har Louis Vuitton under sin nya ledning gett oss något extraordinärt. Världen kommer att minnas detta länge, a själva kollektionen blir början på en ny era för varumärket.

En plats i kö

Det var inte utan anledning som han kallades för en modeikon i sin bransch. Pharrell Williams, medan den fortfarande var en känd musiker och producent, förknippades med god smak när det kom till att välja kläder. Under sin karriär samarbetade han med olika modemärken, bland annat det som han skulle bli konstnärlig ledare för några år senare. 2003 fick han möjlighet att samarbeta med Marc Jacobs, som då stod vid rodret för Louis Vuitton och japanska designern Nigo. Resultatet av deras arbete blev solglasögon med en karaktäristisk bågform och har blivit en av märkets mest sålda produkter.

Pharell Williams debut som konstnärlig ledare för Louis Vuitton
Pharell Williams debut som konstnärlig ledare för Louis Vuitton
källa: https://www.telegraph.co.uk

Detta följdes också av ytterligare samarbeten, som med Moncler och Moynat, och långvariga partnerskap med Adidas och Chanel, inklusive en kapselkollektion med Chanels bortgångne kreativa chef, Karl Lagerfeld. Och ändå, ta över som konstnärlig ledare för… Louis Vuitton, detta är ett verkligt spännande ögonblick för modevärlden. Inspirerad av sin oöverträffade kreativitet och känslighet för nya trender måste Pharrell inte bara fortsätta den vision som Virgil Abloh förde med sig till varumärket, utan också ta med sig sin egen fräschhet och originalitet. Det verkar som att den nya kollektionen är en kombination av dessa två komponenter.

Pharell Williams debut – vad presenterade han för världen?

Som vi nämnde förvandlades Pont Neuf i Paris till Vuitton catwalk. Och så innehöll den själv en remsa av det ikoniska Damier-motivet, som var kraftigt invävt i kollektionen. Den förekom bland annat på golvlånga rockar, monterade kostymer, strukturerade resväskor och koffertar. Det sågs också på en rad tillbehör, inklusive hattar, väskor och baseballkepsar. Ändå hade vi en chans att se det den här säsongen nya motiv av Louis Vuitton. Catwalken innehöll broderade mönster från verk av den amerikanske konstnären Henry Taylor. Och dessutom den anslutande logotypen det klassiska “LV”-monogrammet med ordet “lovers” ordnat till ett lekfullt namn för orden: “LVERS”.

Ett annat inslag i kollektionen var dekorerade universitetsjackor, fulla av karaktäristiska detaljer som läderärmar, dämpade färger och patchar. Det fanns också ikoniska tillbehör. Modellerna kom ut med flera av märkets mest igenkännliga väskor – Speedy, som förebådar en riktig metamorfos av denna ikoniska modell. Speedy har alltid varit en canvasväska för män, tills de gjorde en mindre version för Audrey Hepburn 1965,” sa Pharrell efter showen. “Jag ville ta något som jag kände skulle vara unisex och bara göra en fantastisk väska för människor. Det är en vardagsikon skapad för varje livsstil.”

Solglasögon, som blivit Pharrell Williams igenkännliga varumärke, spelade också en nyckelroll. De fanns i en mängd olika storlekar och former. Själva showen avslutades med Gospelkören Voices of Fire, och Williams komponerade själv två nya låtar till runwayshowen, inklusive ” “Glädje (Outsägbar)” sjungs av en Virginia-kör som släpptes för fem dagar sedan och också “Fred var stilla” med deltagande av den kinesiske pianisten Lang Lang.

Pharell Williams debut visade sig vara en extraordinär kombination av high-end mode och bra ljud. Liksom sin föregångare, Virgil Abloh, har sångaren en extraordinär talang för att förutse kulturella trender, omdefiniera tidsandan och förmågan att förmedla sina idéer till en masspublik.

Pharell Williams debuterar på Louis Vuitton