Very Sexy gör comeback på catwalken – varför är det en stor grej?

Very Sexy är tillbaka på catwalken Varför är det en stor grej
foto: businessoffashion.com

Den 15 oktober 2025 såg över 12,8 miljoner tittare världen över sändningen av Victoria’s Secret Very Sexy-comebacken.

Minns du när du såg Very Sexy för första gången? Jag gör det. Det var mer än bara underkläder – det var en symbol för självförtroende, något man bar under varje outfit. Och nu gör den symbolen en storslagen comeback.

Ärligt talat trodde jag inte att återkomsten av en enda underklädeslinje kunde skapa så stor uppståndelse. Men när Victoria’s Secret tillkännagav att Very Sexy skulle återlanseras efter några års uppehåll, exploderade internet bokstavligen. Hashtaggen #VerySexyIsBack fick över 2,3 miljoner omnämnanden på bara 48 timmar.

foto: vspressroom.com

När kommer “Very Sexy” återigen att sätta fantasin i brand?

Årets visning var helt annorlunda än de vi minns från tidigare år. Jag såg den live via streaming och… ja, det är svårt att beskriva. Märket har tydligt lyssnat på kritiken och ändrat sitt tillvägagångssätt. Mer mångfald, annat tempo, en ny energi.

Intressant nog reagerade polska kvinnor direkt på återkomsten av Very Sexy. Hundratals inlägg med arkivbilder i detta underklädesset dök upp på sociala medier. Nostalgi? Kanske. Men snarare en längtan efter en viss stil att uttrycka kvinnlighet på, som gått förlorad någonstans på vägen.

Varför kommer just denna linje tillbaka nu? Jag tror inte det är en slump. Kvinnor behöver idag något som får dem att känna sig starka och självsäkra. Men är Very Sexy 2025 fortfarande samma märke som vi älskade?

I den här artikeln kommer jag att titta närmare på tre nyckelaspekter av denna comeback:

  1. Utvecklingen av själva Very Sexy-kollektionen – hur den har förändrats genom åren och vad dess återlansering innebär
  2. De nya teknologierna inom underkläder som märket introducerar i samband med sin comeback
  3. Inflytande på polska kvinnor och hur vi uppfattar denna återkomst på vår marknad

Innan vi blickar mot framtiden, låt oss först gå tillbaka till början…

Från debut till kris – utvecklingen av Very Sexy

Jag minns när jag såg Very Sexy-reklamen på tv för första gången år 2001. Det där underkläderna såg ut som något från en annan planet – så sexiga och självsäkra. Vem hade kunnat tro att vi tjugo år senare skulle bevittna så dramatiska förändringar?

Historien om Very Sexy är egentligen en läxa i hur man kan bygga ett imperium och lika snabbt förlora det. Eller åtminstone skada det rejält.

ÅrVad hände
2001Debuten av Very Sexy Push-Up Bra – en omedelbar bästsäljare
2005Utökning med parfymen Very Sexy Now
2008–2012Popularitetstopp, badkollektionslinje
2016Bikinikampanj för 39 USD – en massiv succé
2018De första tecknen på en imagekris
2019Stopp för modevisningar
2020-2021Pivot mot inkludering, minskad försäljning

Början var verkligen lovande. Very Sexy Push-Up Bra blev mer än bara en bh – det var ett manifest av självförtroende. Kvinnor köpte den inte bara för sina partners, utan framför allt för sig själva. Jag kände det själv när jag bar det här underklädesplagget.

Åren 2005–2016 var en riktig explosion. Märket utökades med dofter – Very Sexy Now doftade som ett löfte om äventyr. Sedan kom badkläderna. Jag minns den där bikinin för 39 dollar år 2016 – butikerna var bokstavligen överfulla. Det var då Very Sexy nådde den bredaste gruppen kvinnor.

Men något började gå fel runt 2018. Kanske förändrades världen, kanske började kvinnor förvänta sig mer än bara sex appeal? Att stoppa visningarna 2019 kändes som ett erkännande av nederlag. Victoria’s Secret försökte kompensera med en sväng mot inkludering, men det fungerade liksom inte. Försäljningen sjönk och märket tappade sin karakteristiska edge.

Very Sexy gick från att vara en kultsymbol till att bli… ja, alldaglig. Utspädd. Som om någon tog en intensiv färg och tillsatte för mycket vatten.

Efter år av experiment kom till slut ögonblicket för tekniska innovationer…

Victoria's Secret 2025

foto: anneofcarversville.com

Teknologi och glamour – det senaste i 2025-kollektionen

CEO Hillary Super talar om en “ny era av sexighet”, men ärligt talat låter det mest som ännu en marknadsföringsfras. Det var först när jag såg detaljerna i Very Sexy 2025-kollektionen som jag förstod vad det faktiskt handlar om.

Infinity Edge-teknologin är inte bara ett namn – den förändrar verkligen hur behån sitter mot kroppen. Fyra nivåer av push-up fungerar annorlunda än tidigare. Det finns inte längre det där “antingen för lite eller för mycket”-problemet. Du kan anpassa lyftet efter tillfället. En nivå till jobbet på morgonen, en annan till dejten på kvällen. Komforten? Bättre, eftersom det inte finns några hårda inlägg som glider runt.

De adaptiva Bare Infinity Flex-kuporna – namnet låter avancerat, men principen är enkel. Materialet formar sig efter bystens form, inte tvärtom. Side-smoothing är en teknik som slätar ut sidorna utan att trycka åt. Jag ska inte påstå att det är en revolution, men skillnaden känns.? Proffstips: När du provar för första gången, börja med den lägsta push-up-nivån. Öka sedan – det är lättare att känna efter hur bekvämt det är.

Funktion2025Föregående utgåva
Push-up4 nivåer av justeringKonstant nivå
Bh-cupAdaptiv FlexStela inläggssulor
FinishSidoutjämnandeStandard

Designen är en historia för sig. Shine straps ser imponerande ut, men är de praktiska? På visningen såg Irina Shayk fantastisk ut i emeraldgrönt. De där glittrande axelbanden och kombinationen av spets med nitar – väldigt glamouröst, väldigt 2025. Problemet är att sådana detaljer kräver rätt styling.

Lace & studs är en kombination som kan kännas vågad. I praktiken fungerar det, men man måste vara försiktig vid tvätt. Skötselråden är noggranna – det är värt att läsa dem.

Priserna börjar på 52,50 USD för basmodellen, men versioner med fulla detaljer kostar betydligt mer. Det är en investering, inte ett impulsköp.

Jag har testat flera modeller ur kollektionen och måste erkänna – teknologin förbättrar faktiskt komforten. Är det en revolution? Kanske inte, men definitivt ett steg i rätt riktning.

Nu när vi känner till detaljerna, låt oss se vad de betyder för polska kvinnor och hur de kan påverka vår syn på underkläder…

Very Sexy-underkläder

foto: anneofcarversville.com

Påverkan på marknaden och polska kvinnor – ekonomi, kultur, känslor

GUS-data visar att marknaden för premiumunderkläder i Polen växte med 23 % under 2025. Det är mycket, men jag kan inte säga att det förvånar mig. När Victoria’s Secret officiellt kom tillbaka på pl.victoriassecret.com förändrades något.

Jag minns när en kollega visade mig sin beställning. “Äntligen behöver jag inte be min kusin i USA längre”, sa hon medan hon packade upp den rosa lådan. Priserna? En Very Sexy-bh kostar runt 280 zł (65 USD), så det är inget vardagsköp. Men leveransen fungerar smidigt och kommer inom en vecka.

Sociala medier exploderade av kommentarer. På forumet Gazeta.pl läser jag: “Jag köpte Very Sexy för första gången och känner mig som en ny person. Det är inte bara underkläder, det är självsäkerhet i en låda.” En annan användare tillägger: “Min man säger att jag har förändrats sedan jag började använda VS. Men jag känner mig bara bättre i min egen hud.”

Instagram är fullt av bilder med hashtaggen #VerySexyPoland. Unga kvinnor visar upp sina köp, äldre skriver om “att återupptäcka sin kvinnlighet”. Ett intressant fenomen – underkläder har blivit ett samtalsämne över en kopp kaffe.

foto: vspressroom.com

Enligt Euromonitor spenderar den genomsnittliga polska kvinnan nu 340 zł per år på premiumunderkläder. Förra året var det 210 zł. Skillnaden är imponerande.

Vad betyder det för dig? Om du funderat på att köpa är det ett bra tillfälle. Marknaden växer, så konkurrensen kommer att öka. Victoria’s Secret måste hålla kvalitet och tillgänglighet.

Jag ser också förändringar i fysiska butiker. Kunder frågar oftare efter “något liknande Very Sexy”. Expediter lär sig nya namn, jämför modeller. Marknaden blir mer professionell.

Ekonomiskt är det logiskt. Polska kvinnor har mer att spendera på sig själva än för fem år sedan. Kulturellt förändras vi också – vi pratar öppet om vad vi har under kläderna. Det är inte längre tabu.

Vill du dra nytta av trenden, tänk på din budget. Very Sexy är en investering, inte ett impulsköp. Kolla storlekarna på sajten, för returer är möjliga men tar tid.

foto: vspressroom.com

Dina rörelser – så utnyttjar du den nya eran av sexappeal

Jag ser redan hur allt faller på plats. En ny era av sexappeal inom underkläder handlar om inkludering, komfort och medvetna val. Konsumenterna har äntligen fått det de har velat ha i åratal – möjligheten att vara sig själva utan kompromisser.

För dig

Börja med att mäta – på riktigt, de flesta av oss har haft fel storlek sedan gymnasiet. Det är bäst att göra det på kvällen när kroppen är i sitt naturliga tillstånd. Skäms inte för att be om hjälp i butiken.

Jaga reor i slutet av säsongen, men handla med framtiden i åtanke. En bra bh kostar, men håller i två år vid regelbunden användning. Jag köper alltid en dyrare istället för tre billiga – det funkar varje gång.

Underkläder Very Sexy-kollektionen

foto: vspressroom.com

Testa nya märken online, men kolla returpolicyn. Vissa e-butiker ger 100 dagar för byte, andra bara 14. Det gör skillnad, särskilt när du beställer något i en ny modell.

För branschen

Merchandising måste nu vara mer utbildande. Kunderna vill veta varför just den här modellen är bättre, inte bara hur den ser ut. Storlekstabeller, materialbeskrivningar, bilder på riktiga kvinnor – det är grunden.

Omnikanal är inget modeord, det är ett måste. En tjej provar i butiken, beställer online i andra färger, hämtar ut i en utlämningspunkt. Om du inte erbjuder det, förlorar du mot konkurrenterna.

Influencers måste vara äkta, inte perfekta. Samarbeta med kvinnor som faktiskt bär ditt underkläder till vardags. Deras åsikter betyder mer än tusentals retuscherade bilder.

Experter från Business of Fashion förutspår att till och med 2026-12-31 kommer “inclusive sexy” att bli standard, inte en trend. Varumärken som inte anpassar sig nu kommer att få problem om ett år.

Det här är ingen revolution som kommer – den är redan här. Frågan är: är du redo att svara på den, eller kommer du att stå vid sidan av och titta på?

Har du verkligen råd att vänta?

Nadia

mode­redaktör

Luxury Blog