Chanel i Hong Kong
Hongkong lockade modevärlden till ett fantastiskt evenemang – replikvisningen av Chanel Cruise 2025-kollektionen Omkring 2 000 gäster, inklusive många varumärkesambassadörer, träffades för att fira showens unika ögonblick. Chanel i Hong Kong. Årets kryssningskollektion hade en speciell betydelse. Det var den sista designad av Virginie Viard som heter ” svart svan ” av varumärket, som oväntat lämnade positionen som kreativ chef i juni. Även om det finns spekulationer om hennes efterträdare har Chanel ännu inte tillkännagett någon ny konstnärlig ledare. Under de kommande säsongerna kommer det franska modehuset att fortsätta sina projekt tack vare en team av in-house designers De kommer att ansvara för de kommande Métiers d’Art-utställningarna i Hangzhou, haute couture i januari och en show på Comosjön.
Chanel i Hong Kong: hur var stämningen på mässan?
Kollektionsvisningen Cruise 2025 ägde rum i Hong Kong Design Institutes rymliga interiörer, där inbjudna gäster fick möjlighet att beundra Chanels senaste design, inspirerad av kustmotiv. Samlingen innehöll: klänningar dekorerade med mönster av havsdjur, baddräkter bundna med rosetteroch kännetecknande för Chanel tweed jackor, berikad denna gång med dykhuvar. Denna unika kombination av elegans och nautisk lätthet hänvisade också till havets atmosfär i Marseille, där denna kollektion först presenterades.
Efter visningen fick gästerna även möjlighet att fortsätta kvällen på en av de legendariska filmplatserna Hong Kong – Shaw Studios. Denna studio, som grundades på 1930-talet, spelade en viktig roll för att etablera Hong Kong som “East Hollywood”. Chanel har också en historia där. Det var i Shaw Studios som den första showen i Hong Kong ägde rum Karl Lagerfeld år 2006
En symbolisk nick till den kinesiska marknaden
Platsen för showen valdes inte slumpmässigt. Det är inte första gången Chanel presenterar sig i Hong Kong. I flera år har varumärket betonat betydelsen av denna stad, som är en av de viktigaste marknaderna i Asien. Med 10 butiker är det en av få platser i världen (tillsammans med Paris) där Chanel har en så stark närvaro. Varumärket öppnade sin första butik där 1979, på det lyxiga Peninsula Hotel. För ett år sedan tecknade det ett av de största hyresavtalen sedan pandemin – en tvåvånings pop-up “The Magical House of Chanel”. Allt detta bevisar varumärkets starka position och förtroende på den lokala marknaden.
Lämna en kommentar