“Black Swan” Chanel
Det parisiska modehuset Chanel är i sorg efter den tysta, oväntade bortgången av dess kreativa chef. Virginie Viard är Chanels symboliska “svarta svan”.. Bara tre veckor efter den chockerande avgången presenterade varumärket sin sista haute couture-kollektion i en show höljd i en aura av melankoli och kontroverser. Själva lokalen – den majestätiska Opéra Garnier – verkade spegla evenemangets dystra stämning. Frånvaron av Viard på mässan, en kvinna som hade format Chanels vision i nästan tre decennier, var en smärtsam accent som lyfte fram hennes frånvaro inte bara från kollektionen utan från hela varumärket.
Vår-sommaren 2024/25-kollektionen, med titeln “Black Swan”, verkade vara ett symboliskt farväl till Viard. Svart dominerade – färgen på sorg och melankoli. Tunga satinklänningar, som sorgkappor, flöt nerför banan som spöken från Chanels forna glans. Även den första och sista looken från kollektionen – en svart satinklänning med ett snitt perfekt för dogens begravning i Venedig – betonade dramatiken i situationen. Showen, även om den var förfinad i varje detalj, gjorde att observatörerna kände sig tomma och missnöjda. Den saknade också den gnista, glans och glädje som präglade Chanels kollektioner under Karl Lagerfelds tid.
Skuggan av en jätte och pressen av framgång
I flera år formades Virginie Viard i skuggan av Karl Lagerfeld och blev hans högra hand och hemligheters förtrogna. 2019, efter mästarens död, stod hon inför en ganska utmaning – att ta över tyglarna på Chanel, ett av de mest kända modehusen i världen. Först gick hon jättebra. Under hennes vakande öga blomstrade varumärket och nådde rekordförsäljning på nästan 20 miljarder dollar 2023. Men med tiden dök de första kritikerösterna upp. Det viskades om upprepning av design, den gnista och fräschör som präglade Lagerfelds kollektioner saknades.
Klimaxen kom i maj när “kryssningsshowen” i Marseille gjorde fansen besviken. Den kalla auran av Côte d’Azur var inte gynnsam för sommarkläder, och internetanvändare uttryckte öppet sitt missnöje, ifrågasatte Viards vision och anklagade henne för att sakna talang. En månad senare, mitt i natten, meddelades Viards avgång från Chanel i ett kortfattat pressmeddelande.
I modevärlden är det också vanligt att avgående designers säger hejdå till varumärket med en storslagen show, som en sista bugning för sina fans och branschen. Viard utnyttjade dock inte denna möjlighet. Tydligen var hon så chockad över beslutet att få sparken att hon i all hast lämnade kontoret vid Chanels högkvarter på rue Cambon och lämnade efter sig en storm av känslor. I slutändan fullbordades kollektionen för säsongen vår-sommar 2024/25 av Chanels interna team av designers. Även om kollektionen var långt ifrån “vintage” fick den ett måttligt erkännande.
“Black Swan” Chanel
Chanel “Black Swan”-showen inleddes med den melankoliska låten “Sympathy” av Rare Bird från 1960-talet. Låtens text, som talade om “kyla och mörker”, speglade perfekt atmosfären i samlingen, genomsyrad av en ton av melankoli. och kyla. Modeller, som uttråkade skyltdockor, gick nerför catwalken i enkla kostymer. Jackor utan de klassiska fyra fickorna, knäppta i nacken och dekorerade med beslag, kombinerades med veckade kjolar som nådde över knäet. Minimalistiska snitt och dämpade färger – svart, vitt och beige – betonade också kollektionens råa och coola karaktär.
Ett annat inslag i showen var klassiska Chanel-jackor med korta urringningar och fickor med lock. Den här gången valde modehuset nyanser av drottningen av Englands aubergine och persika, vilket tillförde lite värme och femininitet till kollektionen. Men showens verkliga pärlor dök upp i slutet. Metalliska cocktailklänningar med fårköttsärmar nöjda med sin glans och originalitet. Showens absoluta stjärna var en fantastisk ecru latexklänning, avslutad med vita coq-fjädrar och en paljettbh. Denna skapelse, som en symbol för hopp, lyste upp den mörka atmosfären i kollektionen och gav hopp om en bättre morgondag.
Viard lämnar Chanel i skuggan av underdrift och spekulationer. Den parisiske designern Lutz Huelle försvarade designern och betonade den enorma utmaning hon hade att möta genom att ersätta en ikon som Lagerfeld. “Oavsett bedömningen av hennes prestationer kan ingen förneka att hon försattes i en omöjlig situation”, kommenterade Huelle. Frågan kvarstår dock om trycket från Lagerfelds arv visade sig vara en alltför stor börda, och hon själv levde inte upp till modejättens förväntningar? Tiden får utvisa vad Chanels framtid har att erbjuda utan hennes kreativa geni.
Lämna en kommentar